Přehled českého TV trhu

Czech TV Market Insight vám poskytne jasný a ucelený pohled na český TV trh. Tento report přináší klíčová data o televizních divácích, sledovanosti, TV stanicích i klíčových hráčích TV reklamního trhu. Vše v přehledné a srozumitelné formě.

Czech TV Market Insight

Czech TV Market Insight je rozsáhlý report, který poskytuje komplexní přehled o českém TV trhu. Detailně mapuje chování a preference diváků, sleduje vývoj TV sledovanosti a představuje jednotlivé TV stanice a klíčové hráče na televizním reklamním trhu. Je to nezbytný nástroj pro každého, kdo se pohybuje na českém TV trhu.

  • Klíčová data a insighty (nejen) pro vstup na český TV trh
  • Strategický nástroj pro TV stanice i zadavatele TV reklamy
  • V přehledné a srozumitelné formě – v číslech, grafech a souvislostech

Co je součástí analýzy?

Získejte přehledný a srozumitelný report plný klíčových dat a insightů o českém TV trhu – vše, co potřebujete pro strategická rozhodnutí, na jednom místě.
Otázky uvedené níže jsou pouze výběrem z naší rozsáhlé studie.

Kolik českých domácností vlastní televizor?

87 %

Televize zůstává srdcem českých domácností. V 1. polovině roku 2025 vlastnilo televizor 87 % domácností – téměř 9 z 10 českých domácností tedy patří k tzv. televizním domácnostem. Dalších 5 % českých domácností sledovalo televizní obsah na jiných zařízeních – například na počítači, tabletu nebo mobilu. Celkově tak televizní obsah sleduje 92 % českých domácností.

Zdroj: ATO–Nielsen, Kontinuální výzkum, 1.–2. čtvrtletí 2025

Kolik televizních domácností má televizor připojený k internetu?

59 %

V posledních letech roste počet televizních domácností, které mají televizor připojený k internetu – konkrétně jich je už 59 %, přičemž ještě v roce 2020 jich bylo jen 35 %. Diváci vedle sledování televizních stanic využívají televizor stále častěji také k jiným aktivitám, jako je sledování YouTube a placených VoD služeb nebo poslech hudby. Sledování televizních stanic ovšem zůstává zdaleka nejčastější aktivitou.

Zdroj: ATO–Nielsen, Kontinuální výzkum, 1.–2. čtvrtletí 2025

Kolik diváků sleduje denně televizi?

66 %

Televize zůstává silným médiem s vysokým dosahem. Denně ji sledují 2/3 televizních diváků ve věku 15+, což je 5,5 milionu osob! Aspoň jednou týdně si televizi zapne 84 % diváků a aspoň jednou měsíčně dokonce 92 %. Zásah televize se liší u jednotlivých věkových skupin diváků. Zatímco například ve věkové kategorii 35–44 let sleduje televizi denně 59 % diváků, v kategorii 45–54 let je to 73 %.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Reach, CS 15+, 35–44, 45–54

Kolik času tráví diváci sledováním televize?

3,5 h

O síle televize vypovídá také čas, který diváci jejím sledováním tráví – u diváků ve věku 15+ je to v průměru 3 hodiny a 32 minut denně! Opět platí rozdíly mezi jednotlivými demografickými skupinami. Zatímco diváci ve věku 45–64 let tráví sledováním televize v průměru 3 hodiny a 53 minut denně, u diváků ve věku 25–44 let to je 1 hodina a 53 minut denně.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, ATS/den, CS 15+, 25–44, 45–64

Kolik času tráví diváci sledováním TV během nejsledovanějšího dne v týdnu?

4 h

Čeští televizní diváci ve věku 15+ tráví sledováním televize v průměru 3,5 hodiny denně. Tento čas se však v průběhu roku mění – nejvyšší sledovanost bývá v zimních měsících, kdy lidé tráví více času doma. Odlišnosti jsou patrné i v rámci týdne – nejvíce času u televize tráví diváci o víkendu, zejména v neděli, kdy průměrná doba sledování dosahuje 4 hodin a 11 minut.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, ATS/den, CS 15+

Kolik procent z celkové TV sledovanosti tvoří tzv. odložená sledovanost?

13 %

I přes rostoucí oblibu zpětného zhlédnutí televizních pořadů (tzv. time-shift) zůstává živé sledování dominantním způsobem konzumace televizního obsahu. Odložená sledovanost tvoří pouze 13 % z celkové sledovanosti. Navíc 90 % z této odložené sledovanosti připadá na první tři dny od původního odvysílání pořadu, tedy na období zahrnuté v tzv. oficiální TV měně (Živě + TS0–3).

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Rating 000, CS 15+

Kolik času věnují diváci tzv. ostatním aktivitám na televizoru?

15 %

Čeští diváci ve věku 15+ tráví před televizními obrazovkami v průměru více než 4 hodiny denně. Z tohoto času připadá 85 % na sledování lineární televize. Zbylých 15 % – v průměru 36 minut denně – věnují diváci tzv. ostatním aktivitám, jako je sledování YouTube a placených VoD služeb, poslech hudby nebo hraní her. Tyto alternativní způsoby využití televizoru jsou rozšířenější mezi mladšími diváky, přesto i u nich zůstává sledování televizních stanic dominantní aktivitou na televizoru.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, Ostatní aktivity, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, ATS/den, CS 15+

Kolik procent z celkového vysílacího času tvoří lokální obsah?

31 %

Lokální obsah tvoří 31 % z celkové délky odvysílaných pořadů na všech měřených televizních stanicích. Mezi další nejčastěji zastoupené produkce patří evropská a severoamerická tvorba. Podíl lokální produkce se výrazně liší nejen mezi jednotlivými televizními stanicemi, ale také podle žánru pořadu. Vysoký podíl domácí tvorby je typický zejména pro formáty jako zpravodajství.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Délka dle Země původu

Kolik procent z celkového času u TV věnují diváci lokálnímu obsahu?

57 %

Ačkoli lokální obsah tvoří méně než třetinu celkové délky odvysílaných pořadů, podílí se na celkové televizní sledovanosti z 57 %. V přepočtu to znamená, že čeští diváci ve věku 15+ tráví sledováním lokálních pořadů přibližně dvě hodiny denně. To jednoznačně potvrzuje silný vztah publika k domácí tvorbě, která si udržuje stabilní pozici napříč žánrovým spektrem a na řadě televizních stanic představuje klíčový pilíř programové nabídky.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, ATS dle Země původu, CS 15+

Jaký obsah sledují televizní diváci nejraději?

45 % filmy a seriály
14 % zábava
13 % zpravodajství
28 % ostatní

Filmy a seriály patří mezi nejoblíbenější televizní obsah – češti diváci ve věku 15+ jim věnují 45 % z celkového času stráveného sledováním televize. Na druhém místě se umisťují zábavné pořady typu reality show (14 %), následované zpravodajskými pořady (13 %). Podíl jednotlivých žánrů na celkové sledovanosti se liší podle demografických skupin diváků – například muži sledují častěji zpravodajské a dokumentární pořady, zatímco ženy věnují více času dramatickým a zábavným pořadům.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, ATS dle Programový typ, CS 15+

Jak vypadá žebříček 100 nejsledovanějších pořadů?

42 % filmy a seriály
31 % zábava
18 % zpravodajství
9 % ostatní

Oblibu jednotlivých programových žánrů potvrzuje také žebříček 100 nejsledovanějších pořadů. Na pomyslný nejvyšší stupeň vítězů vystoupily filmy a seriály, které v období od září 2024 do srpna 2025 obsadily 42 pozic ze sta. Druhé místo patří zábavným pořadům (31), třetí příčku pak zaujaly zpravodajské formáty (18). Své místo si vybojovaly také sportovní pořady, konkrétně MS v ledním hokeji. Převážnou většinu 100 nejsledovanějších pořadů tvoří lokální tvorba.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–7, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Rating, CS 15+

Jaký podíl na sledovanosti mají volně šířené televizní stanice?

91 %

Tři největší televizní stanice – ČT1, Nova a Prima – mají společně 46% podíl na sledovanosti v cílové skupině diváků ve věku 15+. Dalších 46 % připadá na ostatní volně šířené televizní stanice – celkově má tedy tato kategorie 91% podíl na sledovanosti. Placené TV stanice, dostupné pouze prostřednictvím operátorů placené TV, mají 3% podíl na sledovanosti. Zbylých 6 % připadá na neměřené stanice, které nejsou zahrnuty v oficiálním měření televizní sledovanosti.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Share, CS 15+

Jaký podíl na sledovanosti mají jednotlivé televizní skupiny?

29 % TV skupina A
28 % TV skupina B
27 % TV skupina C

Tři největší televizní skupiny – ČT, Nova a Prima – mají v cílové skupině diváků ve věku 15+ velmi vyrovnané podíly na sledovanosti. V komerčních cílových skupinách 15–54 a 18–69 jsou rozdíly mezi jednotlivými televizními skupinami výraznější. Detailní přehled najdete v plné verzi studie.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Share, CS 15+

Kolik diváků osloví jednotlivé televizní skupiny?

4,2 mil

Například jeden z hráčů na českém televizním trhu – společnost Atmedia – osloví prostřednictvím svých tematických TV stanic měsíčně v průměru 4,2 milionu diváků ve věku 4+. V jejím portfoliu je aktuálně 20 stanic, které jsou zaměřené na různé cílové skupiny a žánry. K největším z nich patří JOJ Family, FilmBox nebo CS Film.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Reach 000, CS 4+

Kolik času tráví diváci sledováním jednotlivých televizních stanic?

1 hod

Diváci tematických TV stanic z portfolia společnosti Atmedia tráví jejich sledováním v průměru 1 hodinu a 6 minut denně. U jiných televizních skupin šplhá tento čas k více než dvěma hodinám denně. Rozdíly jsou také mezi jednotlivými televizními stanicemi – zatímco s některou tráví její diváci nižší desítky minut denně, s jinou téměř 2 hodiny denně.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, ATSR/den, CS 18–69

Jaká je skladba televizních diváků jednotlivých televizních stanic?

50 % muži
50 % ženy

Například tematické TV stanice z portfolia společnosti Atmedia mají vyváženou skladbu diváků – tvoří ji z 50 % muži a z 50 % ženy. U většiny ostatních televizních skupin převažují ženy. Složení publika se však liší podle zaměření jednotlivých stanic – záleží na tom, jak se profilují a jaký typ pořadů nabízejí. Sportovní stanice například oslovují převážně muže, jejich podíl dosahuje přibližně dvou třetin. Skladbu diváků lze studovat také z pohledu věku, vzdělání nebo socioekonomického statusu. Detailní přehled najdete v plné verzi studie.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Profil, k CS 18–69

Kolik reklamních spotů odvysílají televizní stanice?

10,8 mil

Na všech měřených televizních stanicích v Česku se za jeden rok odvysílá přibližně 10,8 milionu reklamních spotů. Největší objem reklamy připadá na poslední čtvrtletí roku, kdy zadavatelé spouštějí vánoční kampaně.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, Počet

Kolik GRPů doručí televizní stanice zadavatelům reklamy?

1,2 mil

Televizní reklama se obchoduje převážně na základě tzv. GRP (Gross Rating Point), což představuje 1 % oslovených diváků v definované cílové skupině. Všechny měřené televizní stanice v Česku doručí zadavatelům TV reklamy v průběhu jednoho roku přibližně 1,2 milionu GRPů v cílové skupině 18–69.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, TRPL 30s bloku, CS 18–69

Kolik peněz ročně investují zadavatelé do TV reklamy?

? Kč

Roční investice do TV reklamy na měřených televizních stanicích se pohybují v řádu miliard Kč. Detailní data o velikosti televizního reklamního trhu a jeho vývoji jsou dostupné v plné verzi studie.

Kdo patří k největším zadavatelům televizní reklamy?

24 % potraviny a nápoje
10 % finance
8 % léky a vitamíny

Mezi největší zadavatele TV reklamy dlouhodobě patří potravinové řetězce a výrobci potravin a nápojů – téměř čtvrtina všech doručených GRPů v cílové skupině 15+ připadá právě na tento segment. Mezi významné zadavatele TV reklamy patří také banky a pojišťovny (10 %) a důležitým sektorem jsou také farmaceutické přípravky (8 %). Detailní přehled najdete v plné verzi studie.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, TRPL 30s bloku, CS 15+

Jaký podíl na televizním reklamním trhu mají jednotliví hráči?

48 % Hráč A
43 % Hráč B
4 % Atmedia
4 % Ostatní

Český televizní reklamní trh má podobu duopolu, protože většinu GRPů doručují zadavatelům TV reklamy dva hráči – televizní skupina Nova a obchodní zastupitelství Media Club vlastněné televizní skupinou Prima. Společně doručují přes 90 % GRPů v hlavních komerčních cílových skupinách 18–69 a 15–54. Dvojici hráčů doplňuje Atmedia, obchodní zastupitelství tematických TV stanic. Veřejnoprávní ČT má sice vysoký podíl na sledovanosti, ale její reklamní možnosti jsou ze zákona výrazně omezené.

Zdroj: ATO–Nielsen, Živě + TS0–3, 1. 9. 2024 – 31. 8. 2025, TRPL 30s bloku, CS 18–69

Máte speciální požadavky? Report můžeme připravit na míru podle vašich potřeb.

Metodika výzkumu

Přehled českého televizního trhu a analýzy realizujeme na základě dat z oficiálního měření TV sledovanosti. K dispozici máme data od roku 2009.

Kontaktujte nás
Jsme tu pro vás a rádi vám pomůžeme s jakýmikoliv dotazy

Jak Czech TV Market Insight a další analýzy pomohly našim klientům?