Nikdy neříkej nikdy. Reklamu už prodává i Netflix

2 minuty | 16. 1. 2023

Nikdy neříkej nikdy. Reklamu už prodává i Netflix

Reklamu na naší platformě nikdy neuvidíte! To ještě před dvěma lety tvrdili zástupci Netflixu. Vstup nových hráčů na pole VoD služeb, neustále rostoucí investice do obsahu, odliv diváků – a věci se mění. Netflix, Disney+, HBO Max a další. Hráči, kteří dříve stavěli svůj byznys pouze na předplatném bez reklam, mění strategii. Vedle dražšího tarifu bez reklam (SVoD) nabízí také levnější tarify s reklamou (AVoD).

Dává to smysl. Především na trzích, které jsou již z hlediska placených VoD služeb saturované – tedy například v USA, v západní nebo severní Evropě. Hráčů je hodně, lidé si předplácí již nyní několik služeb najednou a celkový počet těch, které si mohou dovolit předplácet, je vždy omezený. Další prostor pro růst jednotlivých poskytovatelů je tak limitovaný a nový zdroj příjmů se nabízí právě na trhu s reklamou.

Uživatelé placených VoD služeb navíc možnost výběru mezi více tarify kvitují. Podle výzkumu Hub Entertainment Research si uživatelé vyberou dvakrát pravděpodobněji ty služby, které nabízejí oba tarify – tedy dražší bez reklam a levnější s reklamou – v porovnání s těmi službami, které tuto možnost nemají. Levnější varianty předplatného s reklamou navíc upřednostňuje 57 % uživatelů.

A co český trh s placenými VoD službami, který není ani zdaleka tak saturovaný v porovnání s jinými? Ze spotřebitelského pohledu je situace velmi obdobná. Podle posledních dat z našeho výzkumu atmedia index, který v Atmedia realizujeme ve spolupráci s výzkumnou agenturou ResSOLUTION každé čtvrtletí, by 56 % uživatelů placených VoD služeb nepřestalo tyto služby využívat, i kdyby nově obsahovaly reklamu. Převážná většina z nich to ovšem podmiňuje zlevněním předplatného. Nejčastěji o 25 % nebo 50 % vůči stávající ceně.

Na zdejším trhu zatím globální i lokální hráči nabízejí pouze plné předplatné bez reklam. Co ovšem není, může brzy být. Počet uživatelů placených VoD služeb v posledních letech výrazně vzrostl, stejně tak počet poskytovatelů, kteří o tyto uživatele mezi sebou soupeří. S vysokou mírou inflace navíc spotřebitelé hledají prostor, kde ušetřit, a mohou tedy začít odhlašovat své placené služby. Řešením tak mohou být právě AVoD služby.

 

Pavel Müller, Head of Research & Marketing, Atmedia