Stříbrná generace jako cílová skupina budoucnosti

Reklamu na naší platformě nikdy neuvidíte! To ještě před dvěma lety tvrdili zástupci Netflixu. Vstup nových hráčů na pole VoD služeb, neustále rostoucí investice do obsahu, odliv diváků – a věci se mění. Netflix, Disney+, HBO Max a další. Hráči, kteří dříve stavěli svůj byznys pouze na předplatném bez reklam, mění strategii. Vedle dražšího tarifu bez reklam (SVoD) nabízí také levnější tarify s reklamou (AVoD).
Dává to smysl. Především na trzích, které jsou již z hlediska placených VoD služeb saturované – tedy například v USA, v západní nebo severní Evropě. Hráčů je hodně, lidé si předplácí již nyní několik služeb najednou a celkový počet těch, které si mohou dovolit předplácet, je vždy omezený. Další prostor pro růst jednotlivých poskytovatelů je tak limitovaný a nový zdroj příjmů se nabízí právě na trhu s reklamou.
Uživatelé placených VoD služeb navíc možnost výběru mezi více tarify kvitují. Podle výzkumu Hub Entertainment Research si uživatelé vyberou dvakrát pravděpodobněji ty služby, které nabízejí oba tarify – tedy dražší bez reklam a levnější s reklamou – v porovnání s těmi službami, které tuto možnost nemají. Levnější varianty předplatného s reklamou navíc upřednostňuje 57 % uživatelů.
A co český trh s placenými VoD službami, který není ani zdaleka tak saturovaný v porovnání s jinými? Ze spotřebitelského pohledu je situace velmi obdobná. Podle posledních dat z našeho výzkumu atmedia index, který v Atmedia realizujeme ve spolupráci s výzkumnou agenturou ResSOLUTION každé čtvrtletí, by 56 % uživatelů placených VoD služeb nepřestalo tyto služby využívat, i kdyby nově obsahovaly reklamu. Převážná většina z nich to ovšem podmiňuje zlevněním předplatného. Nejčastěji o 25 % nebo 50 % vůči stávající ceně.
Na zdejším trhu zatím globální i lokální hráči nabízejí pouze plné předplatné bez reklam. Co ovšem není, může brzy být. Počet uživatelů placených VoD služeb v posledních letech výrazně vzrostl, stejně tak počet poskytovatelů, kteří o tyto uživatele mezi sebou soupeří. S vysokou mírou inflace navíc spotřebitelé hledají prostor, kde ušetřit, a mohou tedy začít odhlašovat své placené služby. Řešením tak mohou být právě AVoD služby.
Pavel Müller, Head of Research & Marketing, Atmedia