Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Počet českých diváků, kteří sledují televizi prostřednictvím některého z operátorů placené televize, v posledních letech roste, stále však nedosahuje takové úrovně jako v jiných evropských státech včetně sousedního Slovenska. Ukazují to výsledky výzkumu atmedia index za 2. pololetí roku 2022, který realizovalo naše mediální zastupitelství. [1]

Zatímco v České republice využívalo ve druhém pololetí loňského roku placenou televizi 57 % diváků ve věku 15–69 let, na Slovensku to bylo 95 %. „Značná část českých diváků za sledování televize neplatí a sleduje pouze volně šířené stanice dostupné v digitálním pozemním vysílání. V Česku je takových televizních stanic hodně, jejich počet navíc díky přechodu na DVB–T2 roste. Posledním příkladem je televizní kanál Spektrum Home, který začal vysílat v jednom z digitálních multiplexů na začátku března letošního roku,“ vysvětluje Pavel Müller, Head of Research & Marketing, naší společnosti.

IPTV v čele placené televize

Nejvyužívanější platformou placené televize je jak v Česku, tak na Slovensku IPTV a kabelová televize. „Právě IPTV zažívá v posledních letech velký boom. Diváci si zvykli na nové možnosti sledování televize, jako je například zpětné zhlédnutí televizních pořadů,“ připomíná Pavel Müller. IPTV nebo kabelovou televizi využívá konkrétně 62 % českých diváků placené televize, zbývajících 38 % připadá na satelitní televizi. Na Slovensku je tento poměr 53 % pro IPTV nebo kabelovou televizi a 40 % pro satelitní televizi. Zbývajících 7 % připadá na placené digitální pozemní vysílání. Tento způsob příjmu televizního vysílání nabízí slovenským divákům Plustelka v rámci kryptovaného digitálního multiplexu. V Čechách zkoušel tuto formu placené televize operátor Skylink se službou Anténa+, v roce 2022 ji však ukončil.

Češi platí za sledování televize o téměř 50 Kč méně než Slováci

Výzkum atmedia index také ukázal, že slovenští diváci platí za služby některého z operátorů placené televize o téměř 50 Kč měsíčně více než čeští. Ve druhém pololetí loňského roku to bylo konkrétně v průměru 18 eur měsíčně, v přepočtu 437 Kč. [2] Čeští diváci ve stejném období vydali za placenou televizi v průměru 389 Kč měsíčně. „To je obdobná částka jako v prvním pololetí loňského roku, k žádnému zásadnímu zdražení nedošlo. Zajímavé bude sledovat, jak se budou průměrné měsíční výdaje za placenou televizi vyvíjet v letošním roce. Z důvodu vysoké míry inflace se nabízí otázka, zda budou operátoři placené televize své služby zdražovat a případně o kolik,“ uvádí Pavel Müller.

O výzkumu

Výzkum pro naše mediální zastupitelství realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 3 910 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let, vědí, jaký mají typ TV příjmu) z Českého národního panelu a 2 941 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let, vědí, jaký mají typ TV příjmu) ze Slovenského národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2022 (Česko: 4.–16.10 2022, 2.–15. 1. 2023, Slovensko: 14.–28. 10. 2022, 2.–17. 1. 2023).

Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených videí na vyžádání (VOD).


[1] Atmedia, atmedia index, ČR: 04. 10. – 16. 10. 2022, 02. 01. – 15. 01. 2023, 3 910 respondentů (internetová televizní populace 15–69, vědí, jaký mají typ příjmu), Český národní panel; SR: 14. 10. – 28. 10. 2022, 02. 01. – 17. 01. 2023, 2 941 respondentů (internetová televizní populace 15–69, vědí, jaký mají typ příjmu), Slovenský národní panel; sběr dat: ResSOLUTION / Nielsen, CAWI

[2] Přepočteno na základě průměrného kurzu eura k české koruně za 2. pololetí 2022: 24,48 Kč


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Nově prodáváme reklamní prostor na SPORTY TV

Od 1. září zařadíme do svého portfolia tematických televizních stanic bezplatnou sportovní stanici SPORTY TV, která rozšíří nabídku stanic v obchodních balíčcích atmax, atadults a atchoice. Zároveň bude od stejného data zapojena do oficiálního měření televizní sledovanosti, což společnosti nám…

Televizní sledovanost během blackoutu: dramatický pád v zasažených oblastech kompenzoval růst v jiných regionech

V pátek 4. července postihl část České republiky výpadek elektřiny, který způsobil dramatický propad televizní sledovanosti. V některých oblastech dosáhl až 80 %. Nicméně zatímco v postižených regionech televize na několik hodin zhasla, jinde v Česku sledovanost naopak rostla. Celorepublikově tak pokles sledovanosti…

„Pokud nejde produkt změřit, nemá hodnotu,“ říká Wojciech Kowalczyk

Uvádíme třetí část rozhovoru ze série videí expert talks, v nichž Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti Atmedia, diskutuje s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série je Wojciech Kowalczyk, odborník na polský televizní trh, zástupce ředitele…
Nahoru