Čeští diváci se dělí na dva tábory: část platí za TV stále více, druhá zůstává u terestriky

Televizní stanice ČT :D, HBO a National Geographic se umístily na předních místech hodnocení kvality podle diváků ve věku 25–34 let. Vyplývá to z výsledků posledního ročníku Atmedia indexu, který hodnotí kvalitu 64 televizních stanic na českém trhu.
Diváci ve věku 25–34 let hodnotí nejlépe zástupce dětských, dokumentárních a filmových stanic. Konkrétně dětské kanály se umístily na žebříku atmedia indexu na prvním místě s hodnotou 72,7, druhé místo získaly s indexem 71,3 dokumentární stanice a první trojici uzavírají filmové televizní stanice s hodnocením 67,2. „Skutečnost, že se dětské televizní stanice umístily na prvním místě hodnocení kvality televizních stanic u mladých diváků ve věku 25–34 let, může být na první pohled překvapující. Výsledek ovšem koresponduje s tím, že v tomto věku začínají lidé zakládat rodiny a dětské televizní stanice se stávají společníky pro jejich děti,“ vysvětluje výsledky studie Michaela Vasilová, Managing Director ve společnosti Atmedia.
V první desítce nejlépe hodnocených televizních stanic podle atmedia indexu jsou čtyři dokumentární a tři dětské. Svého zástupce mají v první desítce také kategorie filmových, seriálových a sportovních stanic. Z konkrétních televizních stanic hodnotí diváci z řad mileniálů nejlépe televizní stanice ČT :D, HBO a National Geographic.
„Atmedia index nám ukázal, že ač jsou dětské, dokumentární a filmové stanice v průměru nejlépe hodnocené, mezi konkrétními zástupci těchto kategorií jsou často velké rozdíly,“ upozorňuje Michaela Vasilová. Například ČT :D překonala nejen jako jediná dětská, ale také v rámci všech zkoumaných televizních stanic, hranici 80. Naopak televizní stanice na posledním místě v kategorii dětských získala hodnocení 64,5. U filmových stanic je tento rozptyl ještě větší. Mezi nejlépe a nejhůře hodnocenou stanicí je rozdíl téměř 20 bodů.
Diváci ve věku 25–34 let na televizních stanicích nejlépe hodnotí vizuální kvalitu vysílání, atraktivitu pořadů či rozsah a pestrost nabídky pořadů. Ze sedmi kvalitativních atributů, které tvoří Atmedia index, patří naopak k nejhůře hodnoceným vizuální identita. „Atmedia index zkoumá kvalitu televizních stanic z hlediska několika atributů. Televizním stanicím tak ukazuje místa, ve kterých jsou silné, a naopak místa, kde mají prostor pro zlepšení. Současně jim tím umožňuje srozumitelné srovnání s přímou konkurencí a přináší jim určitý návod na posílení své značky, což může vést k nárůstu televizní sledovanosti,“ popisuje výhody Atmedia indexu Michaela Vasilová.
Vedle sedmi zkoumaných atributů se společnost Atmedia ve výzkumu pro atmedia index věnuje také spontánní a podpořené znalosti televizních stanic. Michaela Vasilová upozorňuje na užitečnost zkoumání této znalosti a doplňuje: „Některé televizní stanice mají v porovnání se svou konkurencí nízkou znalost své značky, a kdyby se jim povedlo například marketingovou kampaní tuto znalost zvýšit, zcela jistě se to projeví na nárůstu televizní sledovanosti a tím pádem také na příjmech z televizní reklamy.“
Výzkum pro obchodní zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost Nielsen Admosphere metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4 113 respondentů z Českého národního panelu (internetová populace ve věku 15–69 let). Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za rok 2020 (20. 3. – 20. 4. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020).