Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

VoD služby v Česku zažívaly v uplynulých letech velký boom a počet diváků, kteří za ně byli ochotni platit, pravidelně rostl. V loňském roce ovšem tento vývoj zpomalil. Nicméně i přesto, že podle výsledků aktuálního výzkumu atmedia index počet uživatelů ve druhé polovině roku 2023 ve srovnání s prvním pololetím mírně klesl, z celkového meziročního porovnání je patrný mírný nárůst.

Z výsledků našeho průzkumu atmedia index, který pravidelně každé tři měsíce realizujeme vyplývá, že od ledna do června využívalo minimálně několikrát měsíčně aspoň jednu placenou službu s videem na vyžádání 44 % české populace ve věku 15–69 let. Od července do prosince to pak bylo 42 %. „Ve druhém pololetí roku 2023 aktivně využívalo placené VoD služby celkem 2,8 milionu lidí ve věku 15–69 let, což je o více než 150 tisíc lidí méně než v prvním pololetí. Neznamená to však, že by trh s placenými videotékami narazil na svůj strop. V meziročním porovnání totiž naopak počet uživatelů vzrostl o dva procentní body,“ upozorňuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti, která na českém trhu obchodně zastupuje 24 měřených tematických TV stanic.

Nejaktivnějšímu uživateli placených VoD služeb jsou mileniálové

Placené VoD služby typu Netflix, HBO Max nebo Disney+ jsou nejoblíbenější mezi zástupci generací Z a Y, tedy lidmi ve věku 15–24 let a 25–34 let – sleduje je celkem 61 % z nich. „Podle aktuálních výsledků našeho výzkumu atmedia index využívá aktivně placené služby video on demand 63 % lidí ve věku 15–24 let a 60 % lidí ve věku 25–34 let, což jsou v porovnání s jakoukoliv jinou věkovou skupinou nejvyšší procenta,“ tvrdí Pavel Müller s tím, že s přibývajícím věkem sledování placených VoD služeb klesá – v druhé polovině roku 2023 je využívalo konkrétně 39 % lidí ve věku 35–54 let a 19 % lidí ve věku 55–69 let. „Nejmladší generace dává často přednost digitálním platformám, které jim nabízí personalizovaný obsah a flexibilitu ve sledování videoobsahu – seriály a filmy chtějí sledovat kdykoliv a kdekoliv. Proto jsou u nich velmi oblíbené placené VoD služby, ale také například zpětné sledování televizních pořadů,“ dodává Pavel Müller.

Atmedia index dále ukázal, že více než čtyři pětiny uživatelů placených VoD služeb je sleduje minimálně několikrát za týden, nejčastěji pak denně nebo téměř denně. Vůbec nejvíce času tráví sledováním videoobsahu na těchto platformách mileniálové, tedy lidé ve věku 25–34 let. Téměř 60 % z nich je sleduje denně nebo téměř denně a dalších téměř 30 % aspoň několikrát týdně. Za nimi následují možná překvapivě uživatelé ve věku 55–64 let – mezi denní uživatele patří více než polovina z nich. „Frekvence sledování je také různá v rámci jednotlivých placených VoD služeb. Zatímco některé mají i více než jednu třetinu denních uživatelů, jiné i méně než jednu pětinu,“ tvrdí Pavel Müller.

TOP 5 hráčů doplňují platformy oslovující méně než desetinu uživatelů VoD služeb

Z aktuálních výsledků výzkumu atmedia index za 2. pololetí loňského roku také vyplývá, že jeden uživatel placených VoD služeb využívá v průměru dvě služby najednou. Žebříček nejvyužívanějších placených služeb s videem na vyžádání přitom zůstává stejný v porovnání s prvním pololetím roku 2023. „Placené VoD služby bychom z hlediska počtu jejich uživatelů mohli rozdělit na tři čtyři skupiny,“ tvrdí Pavel Müller s tím, že do první skupiny patří jediný hráč – Netflix, který od července do prosince loňského roku využívaly dvě třetiny všech uživatelů placených VoD služeb. „Do druhé skupiny bychom mohli s určitým odstupem od Netflixu zařadit Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+. Třetí skupinu pak reprezentují například SkyShowtime, Amazon Prime Video, FilmBox+ nebo CANAL+, u nichž podíl diváků nepřekračuje jednu desetinu všech uživatelů placených VoD služeb,“ popisuje Pavel Müller. Dodává, že do čtvrté skupiny bychom mohli zařadit služby, které svým zaměřením cílí na malá specifická publika diváků s nižšími jednotkami procent.

O výzkumu

Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4 153 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2023 (2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024).

Společnost Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených videí na vyžádání (VoD).


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Představili jsme obchodní politiku pro příští rok, TV reklamu zdražíme o 15 až 20 %

Naše mediální zastupitelství tematických TV stanic Atmedia představilo svým obchodním partnerům obchodní politiku pro rok 2025. Stěžejní pro nás bude 15–20% navýšení cen reklamního prostoru kvůli dlouhodobě přetrvávající vysoké poptávce ze strany zadavatelů. „Přestože letos inzerentům nabízíme o zhruba 8…

„Warner TV může být marketingovým nástrojem pro MAX,“ říká Jamie Cooke z Warner Bros. Discovery

Pozvání na interview do našeho expert talks s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti, přijal Jamie Cooke, General Manager ve společnosti Warner Bros. Discovery pro region střední a východní Evropy, Blízký východ a Turecko. Série rozhovorů vznikla v reakci na…

#cislotydne: Září 2024

Září se u nás v Atmedia pomalu ale jistě stává měsícem oslav a setkání. Minulý rok jsme s našimi kolegy a klienty oslavili 15 let na trhu, letos jsme po 6leté odmlce obnovili tradici s názvem atmedia CUP. Tentokrát si…
Nahoru