Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Stoupající zájem o lokální tvorbu je patrný napříč všemi věkovými skupinami diváků. Mezi nejoblíbenější žánry přitom patří filmy, seriály a zábavní pořady.

Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě velmi oblíbený, navíc zájem o něj rok od roku roste,“ popisuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti Atmedia. „Zatímco v roce 2018 se lokální pořady na všech měřených televizních stanicích podílely na celkové sledovanosti z 52 %, v loňském roce to bylo již 58 %,“ upřesňuje Pavel Müller s tím, že jedním z důvodů nárůstu sledovanosti lokálních pořadů je také jejich vyšší podíl v rámci programové skladby televizních stanic.[1] Čeští diváci ve věku 15+ trávili v loňském roce sledováním televize v průměru 3 hodiny a 39 minut denně, o několik minut méně než v roce 2018.[2]

Lokální televizní tvorbě dávají přednost diváci všech věkových kategorií, přičemž její podíl na celkové sledovanosti se zvyšuje s přibývajícím věkem. Zatímco zástupci generace Y, tedy diváci ve věku 25–34 let, věnují českým a československým pořadům přesně polovinu času tráveného sledováním televize, u diváků ve věku 35–44 let se lokální pořady na celkové sledovanosti podílejí již z 53 % a u diváků ve věku 45+ dokonce z 59 %. „Z toho je patrné, že lokální tvorba je mezi českými diváky velmi populární a dokáže k televizním obrazovkám přilákat i nejmladší věkové skupiny,“ zdůrazňuje Pavel Müller a dodává, že lokální pořady sledují více ženy než muži.[3]

Lokální obsah je často tahounem sledovanosti

Nepřekvapivě největší zastoupení má lokální obsah ve zpravodajských pořadech, své pevné místo má ovšem také mezi filmy, seriály nebo zábavními pořady typu reality show, což jsou současně žánry, u kterých diváci dlouhodobě tráví nejvíce času. „Filmům, seriálům a zábavním pořadům věnují čeští diváci téměř tři pětiny veškerého času, který tráví sledováním televize. A velmi často ho věnují právě lokálním pořadům,“ upozorňuje Pavel Müller. Vysvětluje, že například u zábavních programů se lokální tvorba podílí na jejich celkové sledovanosti z více než čtyř pětin. „Lokálním seriálům nebo sitcomům věnují diváci téměř jednu polovinu času, kterou tráví sledováním seriálů a sitcomů, u filmů a televizních inscenací tvoří lokální tvorba více než dvě pětiny celkové sledovanosti,“ pokračuje Pavel Müller a dodává, že lokální seriály jsou nejoblíbenější mezi diváky ve věku 45–54 let.[4]

Lokální tvorba je tradičně nejvíce zastoupena na velkých volně šířených televizních stanicích, kde dlouhodobě představuje zhruba 60 % celkové televizní sledovanosti. V posledních letech ji ovšem zařazují také placené televizní stanice, čímž dokážou oslovit větší množství televizních diváků. „Příkladem je filmový a seriálový kanál FilmBox, který po zařazení českých a československých filmů navýšil svůj podíl na sledovanosti na dvojnásobné hodnoty. V současnosti jde nejen o nejsledovanější placený filmový kanál, ale o nejsledovanější placený kanál vůbec,“ uvádí konkrétní příklad Pavel Müller. Velký zájem o lokální tvorbu potvrzuje i druhé místo v žebříčku nejsledovanějších placených televizních stanic u nás – na něm se dlouhodobě umisťuje televizní kanál CS Film, který je zaměřený exkluzivně na českou a československou kinematografii.


[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2018, 2023, ATS, CS 15+

[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2023, ATS/den, CS 15+

[3] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2023, ATS

[4] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2023, ATS, CS 15+


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

#cislotydne: Květen 2024

Nový souhrn začneme hned pěkně zostra a zeptáme se. Jezdíte načerno? A teď nemyslíme v MHD, ale ve VoD. Až 25 % českých uživatelů placených videoték, jako je Netflix nebo MAX, totiž za tyto služby neplatí a sdílejí účet s…

Televizor jako multimediální centrum: Češi objevují jeho nové možnosti

Poslední roky potvrzují, že televize zůstává jedním z nejvlivnějších médií, a to navzdory rozmachu sociálních sítí a nástupu VoD služeb. Z aktuálních dat vyplývá, že čeští televizní diváci starší patnácti let tráví před televizními obrazovkami v průměru přes čtyři hodiny denně. Téměř…

Černí pasažéři VoD služeb: podle atmedia index je jich u nás až jedna čtvrtina

Popularita placených VoD služeb v posledních letech strmě stoupá. Tento trend s sebou ovšem nese i další zajímavý fenomén – až 25 % uživatelů za tyto služby neplatí a využívá sdílených účtů s přáteli či známými. Vyplývá to z dat našeho…
Nahoru