Čeští diváci se dělí na dva tábory: část platí za TV stále více, druhá zůstává u terestriky

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Podle společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 25 měřených tematických televizních stanic, je stoupající zájem o lokální tvorbu patrný napříč všemi věkovými skupinami diváků. Mezi nejoblíbenější žánry přitom patří filmy, seriály a zábavní pořady.
„Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě velmi oblíbený, navíc zájem o něj rok od roku roste,“ popisuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia. „Zatímco v roce 2018 se lokální pořady na všech měřených televizních stanicích podílely na celkové sledovanosti z 52 %, v loňském roce to bylo již 58 %,“ upřesňuje Pavel Müller s tím, že jedním z důvodů nárůstu sledovanosti lokálních pořadů je také jejich vyšší podíl v rámci programové skladby televizních stanic.[1] Čeští diváci ve věku 15+ trávili v loňském roce sledováním televize v průměru 3 hodiny a 39 minut denně, o několik minut méně než v roce 2018.[2]
Lokální televizní tvorbě dávají přednost diváci všech věkových kategorií, přičemž její podíl na celkové sledovanosti se zvyšuje s přibývajícím věkem. Zatímco zástupci generace Y, tedy diváci ve věku 25–34 let, věnují českým a československým pořadům přesně polovinu času tráveného sledováním televize, u diváků ve věku 35–44 let se lokální pořady na celkové sledovanosti podílejí již z 53 % a u diváků ve věku 45+ dokonce z 59 %. „Z toho je patrné, že lokální tvorba je mezi českými diváky velmi populární a dokáže k televizním obrazovkám přilákat i nejmladší věkové skupiny,“ zdůrazňuje Pavel Müller a dodává, že lokální pořady sledují více ženy než muži.[3]
Nepřekvapivě největší zastoupení má lokální obsah ve zpravodajských pořadech, své pevné místo má ovšem také mezi filmy, seriály nebo zábavními pořady typu reality show, což jsou současně žánry, u kterých diváci dlouhodobě tráví nejvíce času. „Filmům, seriálům a zábavním pořadům věnují čeští diváci téměř tři pětiny veškerého času, který tráví sledováním televize. A velmi často ho věnují právě lokálním pořadům,“ upozorňuje Pavel Müller. Vysvětluje, že například u zábavních programů se lokální tvorba podílí na jejich celkové sledovanosti z více než čtyř pětin. „Lokálním seriálům nebo sitcomům věnují diváci téměř jednu polovinu času, kterou tráví sledováním seriálů a sitcomů, u filmů a televizních inscenací tvoří lokální tvorba více než dvě pětiny celkové sledovanosti,“ pokračuje Pavel Müller a dodává, že lokální seriály jsou nejoblíbenější mezi diváky ve věku 45–54 let.[4]
Lokální tvorba je tradičně nejvíce zastoupena na velkých volně šířených televizních stanicích, kde dlouhodobě představuje zhruba 60 % celkové televizní sledovanosti. V posledních letech ji ovšem zařazují také placené televizní stanice, čímž dokážou oslovit větší množství televizních diváků. „Příkladem je filmový a seriálový kanál FilmBox, který po zařazení českých a československých filmů navýšil svůj podíl na sledovanosti na dvojnásobné hodnoty. V současnosti jde nejen o nejsledovanější placený filmový kanál, ale o nejsledovanější placený kanál vůbec,“ uvádí konkrétní příklad Pavel Müller. Velký zájem o lokální tvorbu potvrzuje i druhé místo v žebříčku nejsledovanějších placených televizních stanic u nás – na něm se dlouhodobě umisťuje televizní kanál CS Film, který je zaměřený exkluzivně na českou a československou kinematografii.