Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Stále přibývá domácností, které využívají VOD služby. Z výzkumu našeho atmedia index vyplývá, že v současnosti si alespoň jednu ze streamovacích služeb předplácí 28 % českých televizních diváků. Výzkum dále ukazuje, že k nejpopulárnějším patří Netflix a HBO Go.

VOD služby (video on demand – video na vyžádání) si v posledních letech získávají stále větší popularitu také mezi českými televizními diváky. V cílové skupině 15–69 let jich celých 28 % sleduje vedle pořadů z nabídky televizních stanic také pořady prostřednictvím některé ze streamovacích služeb. Alespoň jednu z nich tak u nás využívají téměř 2 miliony lidí. Část z nich si přitom předplácí hned několik takových služeb – na jednoho diváka jich v průměru připadá 1,44. Srovnání s některými zahraničními zeměmi navíc ukazuje, že trh s videi na vyžádání má v České republice ještě výrazný prostor pro růst. „Například ve Velké Británii nebo ve státech severní Evropy platí za VOD služby až 80 % domácností, přičemž neváhají platit i za 2 nebo 3 VOD služby najednou,“ upřesňuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti.

Nejoblíbenějšími VOD službami mezi českými televizními diváky jsou Netflix a HBO Go. Konkrétně Netflix si předplácí 3 ze 4 českých televizních diváků, kteří sledují streamovací služby, tedy celých 74 %. V případě HBO Go je to 34 %. Na dalších místech se umístily iPrima, Voyo a Apple TV+. „Zajímavé bude sledovat, jak se žebříček VOD služeb změní v dalších letech. Jen v příštím roce má na český trh vstoupit Disney+ a HBO Max,“ upozorňuje Pavel Müller. [1]

Zde najdete infografiku v plné kvalitě
Proč platit za VOD služby?

Čeští televizní diváci, kteří sledují VOD služby, oceňují především bohatou nabídku pořadů (17,6 %), možnost vybrat si konkrétní pořad podle aktuální nálady (17,5 %) a také možnost sledovat pořady kdykoliv a kdekoliv (17,0 %). K dalším důvodům, proč si Češi předplácí streamovací služby, patří možnost sledovat pořady bez reklam (16,9 %). Někteří pak chtějí sledovat pořady, jež nejsou v nabídce televizních stanic (15,1 %), případně chtějí své oblíbené pořady sledovat na různých zařízeních (14,3 %). Více než desetina těchto diváků vyhledává zahraniční obsah, který chce sledovat v originálním znění. [2]

Proč nejsou někteří diváci ochotni za VOD služby platit?

Ač si alespoň jednu VOD službu předplácí již 28 % českých televizních diváků, stále převažuje skupina těch, kteří videa na vyžádání nesledují. Hlavním důvodem je skutečnost, že jim nabídka pořadů na televizních stanicích připadá dostatečná (42,8 %). Důležitou roli hraje také cena. Více než třetina z těch, kteří nejsou zákazníky VOD služeb, nechce za video obsah platit (35,9 %). Každý pátý takový divák tvrdí, že měsíční poplatek streamovacích služeb je příliš vysoký (18,4 %). K dalším důvodům rovněž patří, že lidé nemají na sledování pořadů v rámci VOD služeb jednoduše čas (21,3 %). [3]

I přes tyto výhrady má 2,5 % českých televizních diváků, kteří zatím VOD služby nesledují, v plánu začít je využívat. Dalších 16,9 % ještě není rozhodnuto. Celkově by za videa na vyžádání byli ochotni platit v průměru 148 Kč měsíčně. [4]Ochota platit za videoobsah má určité limity a tato otázka bude hrát ještě důležitější roli v dalších letech, kdy na český trh vstoupí další hráči. I ze zahraničních trhů vyplývá, že jsou diváci ochotni za streamovací služby utrácet jen určitou částku, v USA to je například kolem 20 amerických dolarů. V této souvislosti je jednou z možných strategií streamovacích služeb nabídnout svůj obsah s reklamou. Výzkumy ukazují, že diváci jsou ochotni konzumovat omezený počet reklam za nižší poplatek za VOD služby,“ dodává Pavel Müller.

O výzkumu

Projekt atmedia index jsme představili v první polovině letošního roku, kdy přinesl výsledky kvalitativního hodnocení jednotlivých televizních stanic na českém trhu. To je jedna ze tří oblastí, kterým se ve výzkum atmedia index věnuje. Druhou z nich je kvalitativní hodnocení jednotlivých operátorů placené televize na českém trhu. Třetí oblast se pak zabývá sledováním televize obecně – důvody, proč čeští diváci chtějí či naopak nechtějí platit za televizi, kolik měsíčně za příjem televizních stanic utrácejí a v neposlední řadě kolik diváků sleduje tzv. VOD aplikace (video on demand – video na vyžádání) a jaké.

Výzkum jsme realizovali na základě dotazníkového šetření, kterého se účastnilo celkem 6 134 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve třech vlnách od jara loňského roku do jara letošního roku. Sběr dat realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.


[1] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 6 134 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[2] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 1 733 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[3] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 4 401 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[4] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 4 401 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Tři pětiny z celkové sledovanosti patří lokálnímu obsahu

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Stoupající zájem o lokální tvorbu je patrný napříč všemi věkovými skupinami diváků. Mezi nejoblíbenější žánry přitom patří filmy, seriály a zábavní pořady. „Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě…

#cislotydne: Březen 2024

Březnový souhrn bychom klidně mohli pojmout jako cestopis. Začali jsme španělským Madridem, kde jsme se pod zasněženými horami a již pěkně silnými slunečními paprsky zúčastnili konference EGTA. Řešila se zejména budoucnost měření televizního obsahu a jak data z nových zdrojů…

Tři čtvrtiny trhu placené TV ovládají 4 velcí hráči

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. Výjimkou nebyl ani loňský rok, což potvrzují i aktuální výsledky našeho výzkumu atmedia index, který realizujeme každé tři měsíce. Výzkum…
Nahoru