Filmy a seriály dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější žánry českých diváků, a to bez ohledu na to, zda sledují klasické televizní stanice, nebo dávají přednost placeným streamovacím službám. Naopak, Češi napříč všemi věkovými kategoriemi stále častěji kombinují různé platformy a v popředí jejich zájmu zůstává filmový a seriálový obsah. Výrazná část diváků přitom stále upřednostňuje lokální tvorbu.
Filmy a seriály dlouhodobě patří na televizních stanicích mezi nejsledovanější žánry. Dle oficiálních dat z měření TV sledovanosti jim náleží 44 % z celkové sledovanosti u diváků ve věku 15+. Větší popularitě se přitom těší seriály.[1] „Tento typ obsahu patří k nejvyhledávanějším napříč všemi věkovými skupinami – jak u mužů, tak u žen,“ doplňuje Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti. To potvrzuje i skladba českého televizního trhu. Mezi placenými tematickými kanály tvoří filmové a seriálové stanice více než 40 % ze všech, které podléhají měření.[2] Patří mezi ně například AXN, AXN Black, AXN White, CANAL+ Action, CS Film, FilmBox, FilmBox Stars nebo JOJ Cinema.
Čechy láká lokální tvorba
Z hlediska původu filmů a seriálů vede na televizních stanicích dlouhodobě lokální produkce. Z celkového času věnovaného sledováním filmů a seriálů připadá 42 % právě na české tituly, následované severoamerickými a evropskými filmy a seriály.[3] „Lokální filmy a seriály se také stále častěji dostávají do programové nabídky placených filmových a seriálových kanálů, které najdou diváci podobně jako streamovací služby v nabídce operátorů placené televize,“ tvrdí Michaela Suráková. „Například nejsledovanějším filmem loňského roku na stanici FilmBox Stars byla komedie Bábovky.“ České a československé filmy se dostaly mezi nejsledovanějšími pořady za uplynulý rok také na stanici FilmBox – například komedie 2Bobule nebo Prvok, Šampón, Tečka a Karel.[4] Zcela výhradně české filmy nabízí svým divákům televizní stanice CS Film, která letos slaví na našem trhu dvacet let.
Filmy a seriály vládnou i streamovacím službám
Obdobný trend lze sledovat i na streamovacích službách, kde mezi nejvyhledávanější žánry patří komedie, krimi, akční a dobrodružné filmy a seriály, rodinné příběhy, stejně jako tituly ze světa sci-fi a fantasy. „Oblíbenost jednotlivých žánrů se u různých streamovacích služeb liší. Například sci-fi a fantasy vyhledávají diváci nejčastěji na globálních VoD platformách, zatímco rodinné filmy diváci sledují zejména na těch lokálních,“ popisuje Michaela Suráková s odkazem na výsledky průzkumu atmedia index za 2. pololetí loňského roku.
Výrazné rozdíly se ukazují i ve volbě původu sledovaného obsahu. Uživatelé domácích platforem, jako jsou Voyo nebo Prima+, nejčastěji sledují české filmy a seriály – včetně originální tvorby těchto služeb. Přibližně polovina jejich uživatelů dává přednost právě lokálním titulům. „Lokální streamovací služby často staví svou nabídku na domácí tvorbě, která je jejich hlavní konkurenční výhodou oproti globálním hráčům,“ vysvětluje Michaela Suráková. Naopak uživatelé globálních VoD služeb jako Netflix, Max nebo Disney+ se nejvíce zajímají o originální produkci těchto služeb a zahraniční tituly. Původní obsah zde vyhledává zhruba jedna polovina uživatelů.
Český dabing vítězí i na streamu
Bez ohledu na zvolenou platformu – televizní stanice nebo streamovací služby – zůstává pro české diváky preferovaným způsobem sledování pořadů dabing. České znění upřednostňují dvě třetiny uživatelů placených VoD platforem, na druhém místě je sledování v původním znění s českými titulky. „Zájem o původní znění s českými titulky je sice vyšší mezi mladšími diváky, ale dabing i tak dominuje napříč všemi věkovými skupinami,“ upozorňuje Michaela Suráková. „Češi jsou na dabing zvyklí a vyžadují ho – nejen u televizních stanic, ale i u streamovacích služeb.“
Streamovací služby využívá téměř polovina Čechů
V druhé polovině loňského roku využívalo alespoň jednu placenou VoD službu 47 % Čechů ve věku 15–69 let. V průměru využívali dvě různé služby zároveň. Do první pětice nejvyužívanějších platforem na českém trhu dlouhodobě patří Netflix, Voyo, Max, Disney+ a Prima+. S odstupem následují Amazon Prime Video, SkyShowtime, CANAL+ a Apple TV+.
I přes nástup nových platforem zůstává televizní vysílání nejrozšířenějším způsobem konzumace videoobsahu. Televizní obsah sleduje celkem 92 % českých domácností.[5] Každý den si televizi zapne 68 % diváků ve věku 15+, přičemž jejím sledováním tráví v průměru 3 hodiny a 36 minut. [6]
[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2024, ATS, CS 15+
[2] ATO – Nielsen, k 1. 4. 2025
[3] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2024, ATS, CS 15+
[4] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2024, Rating, CS 18–69
[5] ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum, 2024
[6] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2024, Reach/den, ATS/den, CS 15+