Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Uvádíme druhou část rozhovoru ze série videí expert talks, v nichž Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti, diskutuje s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série je Wojciech Kowalczyk, odborník na polský televizní trh, zástupce ředitele oddělení reklamy a marketingu veřejnoprávní televizní skupiny TVP a spolumajitel služby ScreenLovers zaměřené na video a reklamu.

Nová série rozhovorů expert talks se věnuje měření televizní sledovanosti mimo domov – tématu, které v posledních měsících rezonuje také na českém trhu. Kontrakt na realizaci měření televizní sledovanosti mimo domov podepsala v dubnu Asociace televizních organizací (ATO) s agenturou ResSolution Group, která se do tendru zapojila společně s technologickou společností DCore Software. Cílem mobilního měření televizní sledovanosti je doměřit televizní sledovanost mimo domov – například v druhých domácnostech, restauracích nebo na místech veřejné produkce.

V druhé části rozhovoru popisuje W. Kowalczyk, jak zapojení měření sledovanosti mimo domov ovlivnilo celkovou televizní sledovanost. V obecné cílové skupině diváků ve věku 4+ vzrostla sledovanost o 8 %, v komerční cílové skupině diváků ve věku 16–59 let dokonce o 11 %. Největší podíl sledovanosti mimo domov je u mladých diváků ve věku 14–29 let, u nichž tvoří 25 % z celkové televizní sledovanosti. „Mladší diváci tráví více času mimo domov, bydlí na kolejích, často navštěvují přátele a obecně nejsou tolik vázaní na jedno místo,“ vysvětluje vyšší podíl sledovanosti mimo domov v této cílové skupině W. Kowalczyk.

Sledovanost mimo domov nejvýrazněji ovlivňuje sportovní události a sváteční vysílání během Vánoc či silvestrovských oslav. „Vyšší podíl na sledovanosti mimo domov pozorujeme u tematických televizních kanálů,“ doplňuje W. Kowalczyk s tím, že jde zejména o sportovní, hudební nebo dětské televizní stanice. Například sledovanost sportovních kanálů vzrostla díky měření sledovanosti mimo domov o zhruba 25 %, u dětských kanálů o 20 %, a jedna z polských hudebních stanic si připsala dokonce 40% nárůst. „Existují však i stanice, kde je nárůst minimální, téměř nulový,“ uvádí W. Kowalczyk s tím, že jde typicky o lifestylové, filmové, seriálové nebo zpravodajské kanály. Například u denního zpravodajství tvoří sledovanost mimo domov zhruba 5 až 7 % z celkové sledovanosti.

Jak se změnila celková televizní sledovanost po zapojení sledovanosti mimo domov?

První data ze sledovanosti mimo domov, která jsme začali měřit v roce 2021, zvýšila celkovou televizní sledovanost v průměru o 6 %. V komerční cílové skupině diváků ve věku 16–59 let to bylo dokonce o 7 %.

Z nějakého důvodu však tato čísla později klesla. Možná to bylo způsobeno dolaďováním metodiky, možná šlo o jiné faktory. Upřímně řečeno, přesnou příčinu neznám. V roce 2023 už byl nárůst celkové televizní sledovanosti místo 6 % pouze 4 %, v komerční cílové skupině klesl ze 7 % na 6 %.

Zajímavé je, že u mladších diváků ve věku 14–29 let vzrostla celková televizní sledovanost díky zapojení sledovanosti mimo domov o 14 %. Což ovšem dává smysl – mladší diváci tráví více času mimo domov, bydlí na kolejích, často navštěvují přátele a obecně nejsou tolik vázaní na jedno místo. Právě proto je vliv sledovanosti mimo domov v této cílové skupině vyšší.

Původní nárůst v obecné cílové skupině sice nejdříve klesl na 4 %, následně však opět vzrostl – a to po auditu metodiky ze strany auditorské společnosti CESP, který přinesl změnu v definici domova. Díky tomu aktuálně evidujeme nárůst celkové sledovanosti v obecné cílové skupině 4+ na úrovni 8 %, v komerční cílové skupině dokonce 11 % a u diváků ve věku 14–29 let mluvíme o 25 %.

Předpokládám, že zapojení sledovanosti mimo domov neovlivnilo všechny typy televizních stanic a pořadů stejně. Jaké rozdíly pozorujete?

Přesně tak – dopad se liší podle typu stanice i žánru pořadu. Nejvýraznější vliv zaznamenáváme u sportovních událostí nebo svátečního vysílání během Vánoc či silvestrovských oslav. Například sledovanost Mistroství Evropy ve fotbale v Německu na našich televizních stanicích díky měření sledovanosti mimo domov vzrostla o 15 %. A v případě zápasu Polska proti Francii dokonce o 18 %.

Zvýšenou sledovanost ale nepozorujeme jen u sportu. Příkladem je film Sám doma, který tradičně běží o Vánocích – díky měření sledovanosti mimo domov vzrostla jeho sledovanost o 17 %. U silvestrovského programu na TVP jsme zaznamenali nárůst o 11 %.

Naopak u denního zpravodajství je dopad menší, pohybuje se mezi 5 až 7 %. To podle mě odpovídá přirozenému podílu diváků, kteří tráví více času mimo svoje bydliště – jde například o lidi dojíždějící do práce nebo tzv. patchworkové rodiny, kdy děti a rodiče pendlují mezi více domácnostmi.

Pokud se podíváme na konkrétní televizní stanice, vyšší podíl sledovanosti mimo domov pozorujeme u tematických televizních kanálů ve srovnání s velkými volně šířenými stanicemi. Ty velké definujeme jako stanice s podílem na sledovanosti nad 5 nebo 10 %.

Například sledovanost hudební stanice Nuta Gold vzrostla díky sledovanosti mimo domov o 40 %. U dětských stanic je to zhruba 20 %, u sportovních kolem 25 %. Obecně platí, že menší tematické stanice – ať už hudební, sportovní nebo dětské – mají větší podíl sledovanosti mimo domov než ostatní. Existují však i stanice, kde je nárůst minimální, téměř nulový. Typicky jde o lifestylové, filmové, seriálové nebo zpravodajské kanály.

Pozorujete v případě sledovanosti mimo domov i nějakou sezonalitu?

Ano, ale výkyvy nejsou nijak výrazné. V létě bývá podíl na sledovanosti mimo domov mírně vyšší, zatímco na podzim a v zimě spíše klesá. Podíl na sledovanosti mimo domov na celkové sledovanosti je relativně stabilní.

Znamená zapojení měření sledovanosti mimo domov i více GRPů?

Ano, ten nárůst o 6 až 7 %, o kterém jsem mluvil, se netýká jen samotné sledovanosti, ale promítá se i do počtu GRPů.


Třetí část rozhovoru s W. Kowalczykem se bude věnovat reakci zadavatelů TV reklamy na rozšíření měření o sledovanost mimo domov.


Sledujte nás na Linkedinu, ať vám neuteče žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

IPTV vládne českým domácnostem. Díky zpětnému sledování a možnosti přetáčet reklamy si získala už polovinu TV diváků

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z operátorů placené TV v posledních letech roste – a to zejména díky IPTV. Potvrzuje to náš výzkum atmedia index za rok 2024, který pravidelně realizujeme. IPTV nebo kabelovou TV využívalo v loňském roce celkem…

Filmy a seriály vládnou českým obrazovkám – v TV i na streamu

Filmy a seriály dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější žánry českých diváků, a to bez ohledu na to, zda sledují klasické televizní stanice, nebo dávají přednost placeným streamovacím službám. Naopak, Češi napříč všemi věkovými kategoriemi stále častěji kombinují různé platformy a v…

W. Kowalczyk: Jak měření sledovanosti mimo domov funguje v Polsku

Uvádíme novou sérii rozhovorů s odborníky na televizní a mediální trh pod značkou expert talks – nyní pozvání na interview s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti Atmedia, přijal Wojciech Kowalczyk, odborník na polský televizní trh, zástupce ředitele oddělení reklamy a…
Nahoru