V pátek 4. července postihl část České republiky výpadek elektřiny, který způsobil dramatický propad televizní sledovanosti. V některých oblastech dosáhl až 80 %. Nicméně zatímco v postižených regionech televize na několik hodin zhasla, jinde v Česku sledovanost naopak rostla. Celorepublikově tak pokles sledovanosti mezi 12:00 a 15:00 činil „jen“ 11 %. Vyplývá to z oficiálních dat o televizní sledovanosti.
Výpadek elektřiny začal krátce před polednem a zasáhl především Prahu, Středočeský, Ústecký, Liberecký, Královéhradecký, a částečně také Pardubický a Olomoucký kraj. Sledovanost během dne běžně plynule roste od ranních do večerních hodin, tentokrát kolem poledne došlo v zasažených regionech k výraznému propadu – v některých případech o vyšší desítky procent.
Dodávky byly plně obnoveny v průběhu odpoledne, přibližně mezi 15. až 17. hodinou v závislosti na regionu. Nejvýrazněji se výpadek projevil na televizní sledovanosti během tříhodinového rozmezí od 12:00 do 15:00, kdy v zasažených oblastech náhle chyběl přístup k televizi. Ukazuje to srovnání živé televizní sledovanosti (bez odložené sledovanosti) v tomto časovém úseku v pátek 4. července se stejným časovém úsekem v předchozích třech pátečních dnech. Podobný pokles potvrzuje i meziroční srovnání.
Výrazný pokles v zasažených krajích, růst v těch ostatních
Nejvýraznější dopad na televizní sledovanost měl blackout v Ústeckém kraji. Mezi 12:00 a 15:00 zde byla živá sledovanost oproti stejnému časovému oknu v předchozích třech pátečních dnech nižší o 80 %. Výrazný propad zaznamenal také Liberecký kraj (-67 %), Praha (-44 %) nebo Středočeský kraj (-40 %). V méně zasažených regionech – Královéhradeckém a Olomouckém kraji – byl pokles sledovanosti mírnější.
Zatímco v krajích, které byly zasaženy výpadkem elektřiny, televizní sledovanost logicky klesla, v jiných regionech naopak rostla. Například v Jihočeském kraji byla mezi 12:00 a 15:00 o 28 % vyšší než ve stejném časovém úseku během předchozích tří pátků. V Plzeňském kraji vzrostla o 27 % a v Jihomoravském kraji o 23 %. Vyšší sledovanost byla také ve Zlínském a Moravskoslezském kraji nebo na Vysočině. Mimořádná situace tak přitáhla k televizním obrazovkám v nezasažených regionech více diváků.
„Celková živá televizní sledovanosti v celé České republice byla mezi 12:00 a 15:00 v porovnání se stejným časovým úsekem za předchozí tři pátky nižší o 11 %. Z toho je patrné, že výraznější pokles v některých krajích vykompenzoval nárůst televizní sledovanosti v jiných regionech,“ vysvětluje Pavel Müller, Senior Head of Research & Marketing v naší společnosti. Celodenní živá televizní sledovanost byla v porovnání s předchozími třemi pátky nižší pouze o 4 %.[1]
Krizové situace táhnou diváky k obrazovkám
„Mimořádné události televizní sledovanost zpravidla zvyšují,“ podotýká Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti, a připomíná například rozsáhlé povodně v září loňského roku. Dalším příkladem může být první vyhlášení opatření proti šíření covidu-19 a následná karanténa, kdy lidé trávili sledováním televize mnohem více času – televize pro ně byla nejen zdrojem informací, ale také zábavy a odpočinku.
Zvýšený zájem o televizi provázejí také největší sportovní události, jako jsou olympijské hry nebo mistrovství světa v ledním hokeji. Tradičně bývá sledovanost nejvyšší během vánočních svátků nebo silvestrovských oslav. „Televizní sledovanost je v Česku obecně vysoká, překračuje evropský průměr,“ upozorňuje Michaela Suráková. V loňském roce si televizi denně zapnulo v průměru 5,6 milionu televizních diváků ve věku 15+, kteří jejím sledováním trávili 3 hodiny a 36 minut denně. [2]
[1] ATO – Nielsen, Živé celkem, 13. 6. 2025, 20. 6. 2025, 27. 6. 2025, 4. 7. 2025, Rating 000, CS 15+
[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2024, Reach 000 / den, ATS / den, CS 15+