Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

V pátek 4. července postihl část České republiky výpadek elektřiny, který způsobil dramatický propad televizní sledovanosti. V některých oblastech dosáhl až 80 %. Nicméně zatímco v postižených regionech televize na několik hodin zhasla, jinde v Česku sledovanost naopak rostla. Celorepublikově tak pokles sledovanosti mezi 12:00 a 15:00 činil „jen“ 11 %. Vyplývá to z oficiálních dat o televizní sledovanosti.

Výpadek elektřiny začal krátce před polednem a zasáhl především Prahu, Středočeský, Ústecký, Liberecký, Královéhradecký, a částečně také Pardubický a Olomoucký kraj. Sledovanost během dne běžně plynule roste od ranních do večerních hodin, tentokrát kolem poledne došlo v zasažených regionech k výraznému propadu – v některých případech o vyšší desítky procent.

Dodávky byly plně obnoveny v průběhu odpoledne, přibližně mezi 15. až 17. hodinou v závislosti na regionu. Nejvýrazněji se výpadek projevil na televizní sledovanosti během tříhodinového rozmezí od 12:00 do 15:00, kdy v zasažených oblastech náhle chyběl přístup k televizi. Ukazuje to srovnání živé televizní sledovanosti (bez odložené sledovanosti) v tomto časovém úseku v pátek 4. července se stejným časovém úsekem v předchozích třech pátečních dnech. Podobný pokles potvrzuje i meziroční srovnání.

Výrazný pokles v zasažených krajích, růst v těch ostatních

Nejvýraznější dopad na televizní sledovanost měl blackout v Ústeckém kraji. Mezi 12:00 a 15:00 zde byla živá sledovanost oproti stejnému časovému oknu v předchozích třech pátečních dnech nižší o 80 %. Výrazný propad zaznamenal také Liberecký kraj (-67 %), Praha (-44 %) nebo Středočeský kraj (-40 %). V méně zasažených regionech – Královéhradeckém a Olomouckém kraji – byl pokles sledovanosti mírnější.

Zatímco v krajích, které byly zasaženy výpadkem elektřiny, televizní sledovanost logicky klesla, v jiných regionech naopak rostla. Například v Jihočeském kraji byla mezi 12:00 a 15:00 o 28 % vyšší než ve stejném časovém úseku během předchozích tří pátků. V Plzeňském kraji vzrostla o 27 % a v Jihomoravském kraji o 23 %. Vyšší sledovanost byla také ve Zlínském a Moravskoslezském kraji nebo na Vysočině. Mimořádná situace tak přitáhla k televizním obrazovkám v nezasažených regionech více diváků.

Celková živá televizní sledovanosti v celé České republice byla mezi 12:00 a 15:00 v porovnání se stejným časovým úsekem za předchozí tři pátky nižší o 11 %. Z toho je patrné, že výraznější pokles v některých krajích vykompenzoval nárůst televizní sledovanosti v jiných regionech,“ vysvětluje Pavel Müller, Senior Head of Research & Marketing v naší společnosti. Celodenní živá televizní sledovanost byla v porovnání s předchozími třemi pátky nižší pouze o 4 %.[1]

Krizové situace táhnou diváky k obrazovkám

Mimořádné události televizní sledovanost zpravidla zvyšují,“ podotýká Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti, a připomíná například rozsáhlé povodně v září loňského roku. Dalším příkladem může být první vyhlášení opatření proti šíření covidu-19 a následná karanténa, kdy lidé trávili sledováním televize mnohem více času – televize pro ně byla nejen zdrojem informací, ale také zábavy a odpočinku.

Zvýšený zájem o televizi provázejí také největší sportovní události, jako jsou olympijské hry nebo mistrovství světa v ledním hokeji. Tradičně bývá sledovanost nejvyšší během vánočních svátků nebo silvestrovských oslav. „Televizní sledovanost je v Česku obecně vysoká, překračuje evropský průměr,“ upozorňuje Michaela Suráková. V loňském roce si televizi denně zapnulo v průměru 5,6 milionu televizních diváků ve věku 15+, kteří jejím sledováním trávili 3 hodiny a 36 minut denně. [2]


[1] ATO – Nielsen, Živé celkem, 13. 6. 2025, 20. 6. 2025, 27. 6. 2025, 4. 7. 2025, Rating 000, CS 15+

[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, 2024, Reach 000 / den, ATS / den, CS 15+


Sledujte nás na Linkedinu, ať vám neuteče žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

„Pokud nejde produkt změřit, nemá hodnotu,“ říká Wojciech Kowalczyk

Uvádíme třetí část rozhovoru ze série videí expert talks, v nichž Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti Atmedia, diskutuje s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série je Wojciech Kowalczyk, odborník na polský televizní trh, zástupce ředitele…

V hlavní roli televizor: velká obrazovka doma stále slouží hlavně ke sledování TV obsahu

Televizor se díky připojení k internetu stává multimediálním centrem domácnosti, a přestože roste jeho využívání ke sledování VoD služeb, YouTube či hraní her, zůstává dominantní aktivitou napříč všemi věkovými skupinami sledování klasické televize. Vyplývá to z oficiálních dat o televizní…

IPTV vládne českým domácnostem. Díky zpětnému sledování a možnosti přetáčet reklamy si získala už polovinu TV diváků

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z operátorů placené TV v posledních letech roste – a to zejména díky IPTV. Potvrzuje to náš výzkum atmedia index za rok 2024, který pravidelně realizujeme. IPTV nebo kabelovou TV využívalo v loňském roce celkem…
Nahoru