Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Z výsledků našeho projektu atmedia index vyplývá, že počet lidí, kteří platí za příjem televizního vysílání, v České republice neustále roste. Poskytovatelům této služby platí v průměru 354 Kč měsíčně, přičemž oceňují především možnost sledovat více televizních stanic. Naopak téměř polovina diváků u nás nechce za příjem televizního vysílání utrácet a jako hlavní důvod uvádí dostatečnou nabídku stanic dostupných v rámci digitálního pozemního vysílání.

Již 54 % českých diváků si za sledování televize platí.[1] Průměrná částka, kterou za služby některého z operátorů satelitní či kabelové televize nebo IPTV platí, je 354 Kč za měsíc. Vyplývá to z výsledků našeho výzkumu atmedia index. „Částka za placenou televizi se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 300 do 399 Kč měsíčně. V tomto rozmezí platí za sledování televize 23 % diváků, kteří přijímají televizní stanice prostřednictvím některého z operátorů placené televize,” uvádí Michaela Vasilová a doplňuje, že 35 % diváků s placenou televizí platí od 80 do 300 Kč měsíčně, zatímco u 42 % diváků s placenou televizí je to od 400 do 700 Kč měsíčně.[2]

Infografika v plné kvalitě ZDE
Diváci placené televize oceňují možnost sledovat více stanic

Hlavním důvodem, proč za sledování televize platí více než polovina českých televizních diváků, je možnost sledovat i ty stanice, které nejsou k dispozici v rámci digitálního pozemního vysílání. Tento důvod uvádí konkrétně 43 % respondentů (zákazníků některého z operátorů placené televize). Oceňují také možnost zpětného zhlédnutí televizních pořadů. K tomuto důvodu se hlásí 37 % z nich. Za další benefity označují rovněž vysílání v HD kvalitě (32 %) nebo možnost sledování televizních pořadů na více zařízeních současně (26 %).[3]

Řada dnešních televizních diváků chce mít možnost vybírat si mezi více televizními stanicemi, často volí různé placené tematické kanály zaměřené na konkrétní žánr. Zároveň chtějí sledovat své oblíbené pořady v co nejvyšší kvalitě a bez ohledu na čas původního vysílání. Tyto změny v chování televizních diváků můžeme pozorovat již delší dobu a covid-19 je ještě urychlil,” shrnuje výsledky výzkumu Michaela Vasilová.

Diváci neplacené TV hodnotí nabídku televizních stanic jako dostačující

Přestože počet diváků s placenou televizí neustále roste, v porovnání s ostatními evropskými státy je jejich podíl stále poměrně nízký. Ve většině států Evropy totiž za sledování televize platí více než 60 % televizních domácností, přičemž nejčastěji se tento podíl pohybuje až okolo 80 % a více.[4]

„Hlavním důvodem, proč téměř polovina Čechů nechce za příjem televizního vysílání platit, je dostatečná nabídka televizních stanic vysílajících v digitálním pozemním vysílání,” přiblížuje Michalela Vasilová s tím, že tento důvod uvádí 71 % respondentů, kteří nejsou zákazníky některého z operátorů placené televize a televizi tedy sledují zdarma. 63 % z nich zmiňuje, že za sledování televize nechtějí platit, a 40 % se domnívá, že placená televize je příliš drahá.[5] K méně uváděným důvodům patří neochota řešit změnu příjmu televizního vysílání nebo obava z náročnosti takového procesu.

O výzkumu

Projekt atmedia index jsme představili v první polovině letošního roku, když přinesla výsledky kvalitativního hodnocení jednotlivých televizních stanic na českém trhu. To je jedna ze tří oblastí, kterým se ve výzkumu pro atmedia index věnuje. Druhou z nich je kvalitativní hodnocení jednotlivých operátorů placené televize na českém trhu a třetí oblast se zabývá sledováním televize obecně – důvodům, proč čeští diváci chtějí či naopak nechtějí platit za televizi, kolik měsíčně za příjem televizních stanic utrácejí a v neposlední řadě kolik diváků sleduje tzv. VOD aplikace (video on demand – video na vyžádání) a jaké.

Výzkum realizovala naše společnost na základě dotazníkového šetření, kterého se účastnilo celkem 6 134 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve třech vlnách od jara loňského roku do jara letošního roku. Sběr dat realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.


[1] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 6 134 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[2] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 1 340 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[3] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 3 324 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere

[4] Glance, One TV Year in the World, 2021 edition, data za rok 2020

[5] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 2 810 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Nově prodáváme reklamní prostor na SPORTY TV

Od 1. září zařadíme do svého portfolia tematických televizních stanic bezplatnou sportovní stanici SPORTY TV, která rozšíří nabídku stanic v obchodních balíčcích atmax, atadults a atchoice. Zároveň bude od stejného data zapojena do oficiálního měření televizní sledovanosti, což společnosti nám…

Televizní sledovanost během blackoutu: dramatický pád v zasažených oblastech kompenzoval růst v jiných regionech

V pátek 4. července postihl část České republiky výpadek elektřiny, který způsobil dramatický propad televizní sledovanosti. V některých oblastech dosáhl až 80 %. Nicméně zatímco v postižených regionech televize na několik hodin zhasla, jinde v Česku sledovanost naopak rostla. Celorepublikově tak pokles sledovanosti…

„Pokud nejde produkt změřit, nemá hodnotu,“ říká Wojciech Kowalczyk

Uvádíme třetí část rozhovoru ze série videí expert talks, v nichž Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti Atmedia, diskutuje s experty na televizní a mediální trh. Hostem aktuální série je Wojciech Kowalczyk, odborník na polský televizní trh, zástupce ředitele…
Nahoru