Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

V České republice loni opět vzrostla televizní sledovanost a dostala se na ještě vyšší hodnoty než v roce 2020, který byl významně poznamenaný celosvětovou pandemií covid-19. Televizní diváci ve věku 4+ v loňském roce trávili před televizními obrazovkami v průměru 3 hodiny a 43 minut denně. Na vysokých hodnotách byla sledovanost také v okolních státech, například v Maďarsku strávili diváci sledováním televize denně téměř 5 hodin.

„V posledních deseti letech roste televizní sledovanost kontinuálně. V letech 2020 a 2021 však vystřelily její hodnoty na rekordní úroveň,“ zdůrazňuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti, která na českém televizním trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních kanálů. V porovnání s ostatními státy ve střední Evropě je ovšem Česká republika jedinou zemí, kde loni televizní sledovanost vzrostla nejen v porovnání s rokem 2019, ale také s rokem 2020. Televizní diváci ve věkové kategorii 4+ loni trávili sledováním televize v průměru 3 hodiny a 43 minut denně, což bylo o 1 % více než v roce 2020 a 8 % více než v předkrizovém roce 2019. [1]

V Maďarsku sledují televizi téměř 5 hodin denně

Hodnoty sledovanosti byly v roce 2020 skutečně rekordní, po částečném uvolnění proticovidových opatření proto hodnoty v ostatních státech střední Evropy v loňském roce klesly anebo stagnovaly,“ vysvětluje Pavel Müller. To byl příklad také Maďarska, které patří k zemím s vůbec nejvyšší televizní sledovaností nejen v regionu střední Evropy. Konkrétně loni trávili maďarští diváci sledováním televize 4 hodiny a 55 minut denně, což je v porovnání s rokem 2019 o 6 % více. [2]

Více času než Češi, tráví sledováním televize také Slováci a Poláci. V Polsku byla nejvyšší televizní sledovanost za poslední tři roky v roce 2020, v loňském roce klesla meziročně o 5 %. Přesto polští diváci tráví sledováním televize stále přes 4 hodiny denně, konkrétně 4 hodiny a 10 minut. [3] Podobný vývoj zaznamenalo také sousední Slovensko. I zde byly hodnoty sledovanosti nejvyšší v roce 2020, kdy vystoupaly na 4 hodiny a 22 minut. V roce 2021 pak sledovanost klesla o pouhé 2 minuty. [4]

Mladší diváci televizi sledují méně

Zatímco v roce 2020, kdy byla zaváděna nejpřísnější opatření proti šíření covid-19, rostla televizní sledovanost ve všech věkových skupinách, v roce 2021 došlo k nárůstu převážně u diváků starších 35 let. „Rok 2020 byl mimořádný v tom, že televizi sledovali mnohem víc také děti a lidé ve věku 15–24 let. Naopak loňský rok byl ve znamení návratu trendu klesající televizní sledovanosti u mladších věkových skupin diváků,“ popisuje Pavel Müller. Zdůrazňuje ovšem, že i přesto tráví české děti v kategorii 4–14 let sledováním televize v průměru stále 1,5 hodiny denně. U mileniálů, tedy diváků ve věku 25–34 let, dosahují hodnoty sledovanosti dokonce 2 hodin a 17 minut denně. [5]

Podobný trend je patrný také v okolních státech. Například v Polsku v minulém roce poprvé klesla televizní sledovanost u dětí ve věku 4–15 let pod dvě hodiny denně. [6] Naopak v Maďarsku tráví děti sledováním televize stále významnou část dne, konkrétně 2 hodiny a 56 minut. [7]

Dařilo se také tematickým televizním stanicím

Rok 2021 potvrdil rovněž trend nárůstu zájmu o tematické televizní stanice, které mohou čeští televizní diváci sledovat především u operátorů placené televize. V porovnání s rokem 2020 stoupla televizní sledovanost především u filmových, seriálových a dokumentárních stanic. Dvouciferně například rostl podíl na sledovanosti televizních stanic National Geographic, Film+, CS Mystery nebo Eurosport 1, který těžil z návratu sportovních událostí na televizní obrazovky v čele s Letními olympijskými hrami v Tokiu. „Televizní sledovanost tematických kanálů roste již několik let v řadě, což se podepisuje i na vyšším zájmů o jejich reklamní prostor ze strany zadavatelů televizní reklamy,“ dodává Pavel Müller.


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019, 2020, 2021, ATS / den, CS 4+

[2] Nielsen Közönségmérés, Živě + TS0–7, 2019, 2021, ATS / den, CS 4+

[3] Nielsen Audience Measurement, Živě + TS0–2, 2020, 2021, ATS / den, CS 4+

[4] PMT/KANTAR, Živě + TS0–3, 2020, 2021, ATS / den, CS 4+

[5] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2021, ATS / den, CS 4–14, 25–34

[6] Nielsen Audience Measurement, Živě + TS0–2, 2021, ATS / den, CS 4–15

[7] Nielsen Közönségmérés, Živě + TS0–7, 2021, ATS / den, CS 4–14


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Díky spolupráci s Warner TV dosahujeme téměř 7% podílu na sledovanosti

V dubnu vstoupila na český trh televizní stanice Warner TV, přičemž prodej reklamy zajišťuje naše mediální zastupitelství Atmedia. Na rozdíl od ostatních televizních stanic ze skupiny Warner Bros. Discovery lze nový kanál sledovat také bezplatně v rámci pozemního digitálního vysílání…

#cislotydne: Duben 2024

Návraty z březnových cest jsme zvládli bez většího jet lagu, a tak jsme se v dubnu mohli zaměřit více na český televizní rybníček. Do toho jsme hned v úvodu měsíce hodili pořádnou štiku v podobě Obchodní nabídky na letošní rok.…

Tři pětiny z celkové sledovanosti patří lokálnímu obsahu

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Stoupající zájem o lokální tvorbu je patrný napříč všemi věkovými skupinami diváků. Mezi nejoblíbenější žánry přitom patří filmy, seriály a zábavní pořady. „Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě…
Nahoru