Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Rok 2022 byl pro naše mediální zastupitelství významný nejen z pohledu podílu na sledovanosti, který se v průběhu roku pohyboval v průměru nad 5 %, a potvrdil tak pozici společnosti na mediálním trhu z přechozího roku. Současně se nám podařilo rozšířit portfolio tematických televizních stanic, a to konkrétně o filmový kanál FilmBox Stars. V letošním roce by přitom k 23 měřeným televizním stanicím měla přibýt nejméně jedna další.

Podíl na sledovanosti tematických televizních stanic, které na českém trhu obchodně zastupujeme, dosáhl v loňském roce 5,1 % v cílové skupině 15–69. „Už podruhé za sebou se nám podařilo udržet celoroční podíl na sledovanosti nad 5 %, což vnímám v kontextu silné konkurence velmi pozitivně,“ komentuje výsledky za loňský rok Michaela Suráková, Managing Director naší společnosti.[1]V loňském roce se nám také opět podařilo rozšířit portfolio tematických televizních stanic. Od dubna jsme začali prodávat reklamní prostor na televizní stanici FilmBox Stars a díky tomu jsme mohli klientům nabídnout možnost oslovit televizní diváky na celkem 24 měřených tematických televizních stanicích.“

Stabilní počet GRPů a vyprodaný reklamní prostor

V loňském roce se nám dařilo i z hlediska prodeje televizní reklamy, když jsme dodali mediálním agenturám a zadavatelům televizní reklamy přibližně stejné množství GRPů jako v roce 2021. „Vezmeme-li v úvahu, že v roce 2021 byla televizní sledovanost z důvodu pokračující koronavirové pandemie rekordní a z tohoto důvodu v roce 2022 meziročně poklesla, jde o velmi dobré výsledky. K nim nám pomohla vysoká poptávka po televizní reklamě a také skutečnost, že jsme udrželi 5% podíl na sledovanosti,“ komentuje výsledky z loňského roku Michaela Suráková. Upozorňuje ovšem, že převis poptávky nad nabídkou s sebou přinesl vyprodaný reklamní prostor na všech tematických televizních stanicích, které obchodně na českém trhu zastupujeme. I z tohoto důvodu jsme v říjnu loňského roku avizovali pro rok 2023 nárůst ceny za televizní reklamu o průměrných 15 %.

Rozšíření portfolia již na jaře 2023

Do nového roku vstupuje s nejpočetnějším portfoliem televizních stanic na českém trhu. Obchodně zastupujeme celkem 27 tematických televizních stanic – 23 z nich je zapojeno do oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti. „Z důvodu vysoké poptávky po televizní reklamě a vyprodaného reklamního prostoru se snažíme neustále rozšiřovat naše portfolio tematických televizních stanic. Už nyní mohu prozradit, že v nadcházejících měsících přidáme k dosavadním 23 měřeným televizním kanálům nejméně jednu další tematickou stanici,“ avizuje Michaela Suráková.

K tematickým kanálům, které obchodně na českém trhu zastupujeme, patří jak české, tak lokalizované televizní stanice celosvětových značek. Největší zastoupení mají v portfoliu filmové a seriálové televizní stanice, za nimi následují dokumentární, sportovní, dětské a rodinné.

Z českých stanic jde konkrétně o Seznam.cz TV, Rebel, Relax a televizní kanály ze skupiny Československá filmová společnost (CS Film, CS History, CS Mystery). Z nadnárodních televizních skupin spolupracujeme s Warner Bros. Discovery (Discovery Channel, Eurosport 1, TLC), AMC (AMC, Film+, Minimax, Spektrum, Sport 1, Sport 2, TV Paprika), CANAL+ (FilmBox, FilmBox Stars), Walt Disney Company (Disney Channel, National Geographic) a Antenna Group (AXN). Významnou pozici má v našem portfoliu také slovenská televizní skupina JOJ (JOJ Family, JOJ Cinema).

Tematické televizní stanice zastupované naší společností měly v loňském roce průměrný denní zásah 1,4 milionu televizních diváků ve věku 4+. Aspoň jednou týdně si některou z nich zapnulo 37 % televizních diváků a aspoň jednou měsíčně 58 %.[2]

Atmedia index nově také na Slovensku

Vedle prodeje reklamního prostoru na tematických televizních stanicích se věnujeme také dalším aktivitám a projektům. I letos zveřejníme tři vítězné televizní stanice, u kterých jejich diváci nejlépe hodnotí kvalitu pořadů, pestrost a rozsah nabídky pořadů nebo vizuální kvalitu vysílání. V loňském roce se na prvních třech místech umístily ČT Déčko, Prima ZOOM a National Geographic.

V rámci atmedia index se vedle hodnocení kvality televizních stanic věnujeme také dalším oblastem z českého televizního trhu. Již třetí rok v řadě mapujeme trh placené televize a trh placených služeb s videi na vyžádání. „Vzhledem k rostoucímu zájmu o data především z oblasti placených VOD služeb jsme v loňském roce rozšířili výzkum tak, abychom mohli klientům poskytnout ještě detailnější vhled do českého VOD trhu, který rychle roste a konkurence přibývá,“ tvrdí Michela Suráková. Zároveň upozorňuje, že Atmedia od poloviny loňského roku provádí výzkum atmedia index také na Slovensku. „Řada zahraničních klientů často spojuje český a slovenský trh dohromady, chtěli jsme proto klientům nabídnout data z obou trhů. Výsledky atmedia index například ukazují, že podíl uživatelů placených VOD služeb je v obou zemích podobný.“

Rozhovory se zahraničními odborníky na mediální a televizní trh

V letošním roce plánujeme také pokračovat v publikování rozhovorů s odborníky na televizní a mediální trh. Pod značkou atmedia insight: expert talks jsme takto od roku 2021 vydali několik rozhovorů s odborníky na slovenský (M. Heržo z televizní skupiny JOJ), polský (W. Kowalczyk z televizní skupiny TVP), maďarský (L. Kropf z mediálního zastupitelství Atmedia) a český (M. Nováček z mediální agentury OMD) trh. „Díky spolupráci s řadou zahraničních klientů máme vhled do mediálního a televizního prostředí v různých evropských státech. Naším cílem je zprostředkovat tento vhled také českým klientům a české odborné veřejnosti. Ač je často lokální trh podobný těm zahraničním, v řadě případů nám situace v zahraničí ukazuje, čím by se ten český mohl inspirovat,“ vysvětluje Michaela Suráková a přidává příklad z Polska, kde všechny televizní skupiny účtují zadavatelům televizní reklamy tzv. technický poplatek za každý odvysílaný televizní spot.


[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2022, Share, CS 15–69, Atmedia + AMC Networks + Seznam.cz TV

[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2022, Reach 000, Reach, CS 4+, Atmedia + AMC Networks + Seznam.cz TV


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Tři pětiny z celkové sledovanosti patří lokálnímu obsahu

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Stoupající zájem o lokální tvorbu je patrný napříč všemi věkovými skupinami diváků. Mezi nejoblíbenější žánry přitom patří filmy, seriály a zábavní pořady. „Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě…

#cislotydne: Březen 2024

Březnový souhrn bychom klidně mohli pojmout jako cestopis. Začali jsme španělským Madridem, kde jsme se pod zasněženými horami a již pěkně silnými slunečními paprsky zúčastnili konference EGTA. Řešila se zejména budoucnost měření televizního obsahu a jak data z nových zdrojů…

Tři čtvrtiny trhu placené TV ovládají 4 velcí hráči

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. Výjimkou nebyl ani loňský rok, což potvrzují i aktuální výsledky našeho výzkumu atmedia index, který realizujeme každé tři měsíce. Výzkum…
Nahoru