Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

V letech 2020 a 2021, které byly výrazně ovlivněny opatřeními proti šíření onemocnění covid-19, dosahovala televizní sledovanost nejen u nás nevídaně vysokých hodnot. Až loňský rok přinesl odklon od tohoto trendu. Zatímco v České republice a na Slovensku se hodnoty vrátily na úroveň před pandemií, v Maďarsku se sledovanost i nadále drží na vyšší hranici, a naopak v Polsku klesla pod čísla z roku 2019.

Televizní sledovanost nejen v České republice vzrostla v letech 2020 a 2021 na rekordní hodnoty. Důvodem byla samozřejmě celosvětová pandemie covid-19 a s ní spojená opatření proti jejímu šíření. Sledování televize bylo jednou z nejčastějších aktivit, kterou lidé trávili doma čas,“ popisuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti.

Podle něj se rok 2022 z pohledu televizní sledovanosti vrátil do normálu, když lidé věnovali sledování televize podobné množství času jako v letech před pandemií. Čeští diváci starší čtyř let trávili v loňském roce před televizními obrazovkami v průměru 3 hodiny a 25 minut denně, což je jen o jednu minutu méně než v roce 2019. V dospělé cílové skupině 15+ byla televizní sledovanost v průměru 3 hodiny a 44 minut denně, což je naopak o dvě minuty více než v roce 2019. Televizi si v loňském roce zapnulo denně v průměru 68 % českých televizních diváků, tedy 6,5 milionu lidí.[1]

Televizní sledovanost se v roce 2022 vrátila na své průměrné hodnoty z let 2010 až 2019. Loňský rok také potvrdil, že je televizní sledovanost v České republice dlouhodobě stabilní a v posledních deseti letech mírně roste. Televizní diváci starší patnácti let trávili v loňském roce sledováním televize v průměru o 12 minut denně více v porovnání s rokem 2012,“ komentuje výsledky televizní sledovanosti za rok 2022 Pavel Müller a zároveň upozorňuje, že u mladších cílových skupin diváků je trend opačný.[2]

V Maďarsku se televizní sledovanost drží již tři roky na téměř 5 hodinách denně

V porovnání s okolními státy tzv. visegrádské čtyřky je televizní sledovanost v České republice dlouhodobě nejnižší. Slovenští, polští i maďarští diváci tráví před televizními obrazovkami více než čtyři hodiny denně. Například v Maďarsku, které patří k zemím s vůbec nejvyšší televizní sledovaností nejen v regionu střední Evropy, strávili lidé v loňském roce sledováním televize stejné množství času jako v letech 2020 a 2021, které přitom byly poznamenány celosvětovou pandemií covid-19. Již tři roky za sebou tak maďarští diváci starší čtyř let sledovali televizi v průměru 4 hodiny a 55 minut denně, což bylo o 16 minut více než v roce 2019.[3]

Naopak na Slovensku se podobně jako v České republice vrátily hodnoty minulého roku na obdobnou úroveň jako před pandemií z roku 2019. Slovenští diváci trávili sledováním televize v průměru 4 hodiny a 6 minut denně, což bylo o čtyři minuty více než v roce 2019.[4] Naopak v Polsku došlo k opačnému trendu. Televizní sledovanost zde klesla pod hodnoty z roku 2019 – konkrétně na 4 hodiny denně, tedy o 18 minut méně než v roce 2019.[5]

Zatímco v předchozích dvou letech jsme mohli ve státech visegrádské čtyřky sledovat podobný trend ve formě nárůstu televizní sledovanosti, rok 2022 takový trend nepřinesl. V jednotlivých státech se televizní sledovanost vyvíjela rozdílným způsobem. Zatímco v České republice a na Slovensku se televizní sledovanost vrátila na hodnoty před pandemií, v Polsku naopak klesla pod čísla z roku 2019. Zcela výjimečným případem je Maďarsko, které potvrdilo svoji pozici země se silnými televizními diváky a udrželo si stejnou televizní sledovanost jako v letech 2020 a 2021,“ shrnuje výsledky televizní sledovanosti z minulého roku Pavel Müller.

Mladší diváci sledují televizi méně, vrací se k ní po založení rodiny

Rok 2022 potvrdil dlouhodobý trend poklesu televizní sledovanosti u mladších cílových skupin diváků. Například čeští diváci ve věku 15–24 let trávili v loňském roce sledováním televize v průměru 51 minut denně, což bylo o 9 minut méně než v roce 2019. „Televizní sledovanost u mladších věkových skupin diváků v posledních letech klesá, na druhou stranu čas, který tráví sledováním televize, rozhodně není zanedbatelný. Například diváci ve věku 25–34 let sledují televizi v průměru přes 2 hodiny denně,“ upozorňuje Pavel Müller a dodává, že ještě více času tráví před televizními obrazovkami diváci z této kategorie, kteří mají děti. V loňském roce to bylo konkrétně v průměru 2 hodiny a 23 minut denně.[6]

Podobné je to také v okolních státech. Příkladem může být Polsko, kde televizní sledovanost u diváků ve věku 15–24 let klesla stejně jako v České republice pod 1 hodinu denně.[7] Výjimku opět tvoří Maďarsko, kde televizi v loňském roce sledovali v porovnání s rokem 2019 více nejen starší věkové skupiny diváků, ale také například diváci ve věku 15–24 let.


[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2019, 2022, ATS / den, Reach / den, CS 4+, 15+

[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2012, 2022, ATS / den, CS 15+

[3] Nielsen, Živě + TS0–7, 2019, 2022, ATS / den, CS 4+

[4] PMT/KANTAR, Živě + TS0–3, 2019, 2022, ATS / den, CS 4+

[5] Nielsen, Živě + TS0–3, 2019, 2022, ATS / den, CS 4+

[6] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2019, 2022, ATS / den, CS 15–24, 25–34, 25–34 s dětmi do 14 let

[7] Nielsen, Živě + TS0–3, 2019, 2022, ATS / den, CS 15–24


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Díky spolupráci s Warner TV dosahujeme téměř 7% podílu na sledovanosti

V dubnu vstoupila na český trh televizní stanice Warner TV, přičemž prodej reklamy zajišťuje naše mediální zastupitelství Atmedia. Na rozdíl od ostatních televizních stanic ze skupiny Warner Bros. Discovery lze nový kanál sledovat také bezplatně v rámci pozemního digitálního vysílání…

#cislotydne: Duben 2024

Návraty z březnových cest jsme zvládli bez většího jet lagu, a tak jsme se v dubnu mohli zaměřit více na český televizní rybníček. Do toho jsme hned v úvodu měsíce hodili pořádnou štiku v podobě Obchodní nabídky na letošní rok.…

Tři pětiny z celkové sledovanosti patří lokálnímu obsahu

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Stoupající zájem o lokální tvorbu je patrný napříč všemi věkovými skupinami diváků. Mezi nejoblíbenější žánry přitom patří filmy, seriály a zábavní pořady. „Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě…
Nahoru