Váš partner ve světě tematických televizí

Televizní sledovanost byla v roce 2020 výrazně ovlivněna celosvětovou pandemií covid-19 a s ní souvisejícím lockdownem. Jak vyplývá z reportu One TV Year in the World od společnosti Glance, nejvíce vzrostla televizní sledovanost v Portugalsku (+ 17 %), Bělorusku (+ 16 %) a ve Francii (+ 13 %). Naopak i navzdory celosvětové situaci klesla na Islandu (- 8 %) a také v Norsku, Dánsku a Estonsku (shodně – 1 %).

V České republice vzrostla v roce 2020 televizní sledovanost meziročně o 8 % na 3 hodiny a 42 minut, což ji řadí mírně pod evropský průměr.[1] Největšími televizními fanoušky v Evropě jsou Rumuni, kteří loni před televizními obrazovkami trávili v průměru 5 hodin a 45 minut denně. Pod pět hodin denně neklesla sledovanost také v Srbsku, Bosně a Hercegovině, Portugalsku a Řecku. Na opačném konci statistik je Island s 1 hodinou a 16 minutami.[2]Nejnižší televizní sledovanost mají dlouhodobě státy severní Evropy. Méně než 2 hodiny denně sledují televizi vedle Islanďanů také Norové, a mírně nad 2 hodinami jsou Švýcaři, Švédové a Dánové,“ uvádí Pavel Müller, Head of Research & Marketing naší společnosti, která na českém trhu obchodně zastupuje 28 tematických televizních stanic.

Návrat mladší generace

Celosvětová pandemie covid-19 přilákala k televizním obrazovkám také víc diváků v mladším věku. Například v České republice trávili lidé ve věku 15–34 let sledováním televize o 4 % více času než v předkrizovém roce 2019.[3] Rekordní nárůst ovšem vykázal Island, kde u diváků ve věku 12–29 vzrostla televizní sledovanost meziročně o 27 %. Přes více než 20 % stoupla také u mladších diváků v Maďarsku nebo ve Slovinsku.[4]Celosvětová pandemie covid-19 dokázala, že lineární televize umí oslovit mladší diváky i v dnešní době. Předpoklad, že mileniálové nebo generace Z tráví čas jen na sociálních sítích a u VOD aplikací, tedy není pravdivý,“ dodává Pavel Müller.

Infografiku ve vysokém rozlišení najdete zde

Nejrychleji rostly zpravodajské stanice

Vedle celkové televizní sledovanosti se pandemie covid-19 projevila také na výkonech jednotlivých kanálů. Kvůli potřebě nových informací a přehledu o aktuálních opatřeních rostl zájem především o zpravodajské stanice. Až na několik málo výjimek stoupla sledovanost zpravodajských pořadů ve všech státech Evropy a v řadě případů byly zpravodajské kanály vůbec nejrychleji rostoucí kategorií tematických stanic. „Tento trend jsme mohli pozorovat také v České republice, kdy zájem o zpravodajství rostl především během jarního lockdownu. Později ovšem diváci potřebovali také určitý únik od reality, a proto výrazně stoupl zájem také o filmové, seriálové nebo dokumentární stanice,“ popisuje Pavel Müller. Tuto situaci dokládá na příkladu filmových a seriálových stanic z portfolia Atmedia, které v loňském roce zvýšily svůj podíl na sledovanosti meziročně o jednu třetinu.[5]


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019–2020, ATS / den, CS 4+

[2] Glance, One TV Year in the World, 2021 edition, data za rok 2020, ATS / den, oficiální TV měny a cílové skupiny se v jednotlivých státech mohou lišit

[3] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019–2020, ATS / den, CS 15–34

[4] Glance, One TV Year in the World, 2021 edition, data za rok 2020, ATS / den, oficiální TV měny a cílové skupiny se v jednotlivých státech mohou lišit

[5] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019–2020, Share, CS 4+, TV stanice: AMC, AXN, CS Film, Film+, FilmBox, JOJ Cinema


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Placenou televizi využívají více mladší diváci, chtějí sledovat pořady zpětně

Počet televizních diváků ve věku 15–69 let, kteří sledují televizi prostřednictvím některého z operátorů placené televize, vzrostl v letošním roce na 56 %.[1] Z našeho výzkumu atmedia index vyplývá, že placená televize má mezi českými televizními diváky rok od roku stále větší zastoupení,…

O letních prázdninách pravidelně posilují dětské a filmové televizní stanice

Červenec a srpen jsou z hlediska televizní sledovanosti a chování televizních diváků specifickým obdobím, během nějž pravidelně zvyšují svůj podíl na sledovanosti tematické televizní stanice. Týká se to především těch filmových, seriálových a dětských. „Období letních prázdnin je specifická sezóna.…

M. Nováček z OMD: V televizní reklamě už neplatí, že kdo má více peněz, je král

Naše mediální zastupitelství tematických televizních stanic přináší třetí část rozhovoru s Martinem Nováčkem, Electronic Media Development v mediální agentuře OMD Czech. Rozhovor vychází jako součást série videí atmedia insight: expert talks, ve kterých se svými hosty diskutuje o různých tématech z televizního a…
Nahoru