Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Češi tráví před obrazovkami v době celostátní karantény výrazně více času, a to zejména mladší diváci. Potvrzují to data vycházející z oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti. Z analýzy provedené naší společností vyplývá, že za první dva týdny celostátní karantény vzrostla sledovanost oproti stejnému období v roce 2019 o 33 %. U mladých diváků pak narostla o více než 50 %. K televizním obrazovkám nyní usedá denně 78 % Čechů, sledují ji přes 4,5 hodiny denně.[1]

Značný nárůst času stráveného u televize je výrazný především u mladší divácké kategorie. U dětí lze v důsledku uzavření škol pozorovat změny v mediálních návycích, sledovanost u nich narostla o 51 % a průměrná denní doba u TV poskočila na necelé 2,5 hodiny. Ještě výraznější nárůst televizní sledovanosti je vidět u diváků ve věku 15–24 let. Meziročně je vyšší o 54 % a diváci tzv. „generace Z“ tráví u televize přes 1,5 hodiny denně.[2] „Neplatí, že se mladí dívají pouze na videa na internetu nebo na filmy a seriály na VOD aplikacích typu Netflix. Televize hraje v jejich životě stále důležitou roli, což dokazují data,“ říká Pavel Müller, Head of Research & Marketing Department z naší společnosti.

Mladí tráví ještě více času u zpravodajství, filmů a seriálů

Po vyhlášení celostátní karantény věnují lidé více času především zpravodajským formátům, některé z nich v době karantény zaznamenaly i nejvyšší sledovanost za poslední roky. Výrazně vyšší čas tráví Češi také u tematických stanic, zejména filmových a seriálových. Sledovanost televizních kanálů jako AMC, AXN, CS Film, FilmBox, Film+ nebo JOJ Cinema vzrostla v průměru o 57 % v porovnání s obdobím před zaváděním opatření proti šíření viru. U diváků ve věku 15–24 let pak stoupla sledovanost těchto stanic o 55 %.

„Vyšší zájem o filmové a seriálové stanice u mladých diváků jsme pozorovali již delší dobu, ještě před vyhlášením opatření kvůli COVID-19. Oproti minulému roku je sledovanost těchto televizních stanic u diváků ve věku 15–24 vyšší o 89 %. Je vidět, že televizní kanály mohou svým kvalitním obsahem přilákat k obrazovkám právě i mladou generaci.“ doplňuje Müller.[3]

S uzavřením škol lze pozorovat také výrazný nárůst sledovanosti u dětských stanic. Cartoon Network, Disney Channel a Minimax mají v průměru o 43 % vyšší sledovanost „Děti tráví celé dny doma, vedle učení hrají hry anebo sledují svoje oblíbené dětské pořady. Výrazný nárůst sledovanosti souvisí také s tím, že operátoři nyní nabízejí tyto televizní stanice všem svým zákazníkům bez ohledu na předplacený balíček,“ komentuje dále Müller.[4]

Televizní sledovanost roste v celém světě

Nárůst televizní sledovanosti hlásí také další zahraniční státy, a to v závislosti na tom, jak jsou postupně uplatňována opatření v souvislosti s virem COVID-19. Výzkumná společnost Nielsen uvádí například 20% nárůst televizní sledovanosti mezi diváky do 17 let v USA. Vyšší zájem je především o zpravodajské formáty, ale také dramatické pořady, mezi které se řadí filmy nebo seriály.[5] V Jižní Koreji pak vzrostla televizní sledovanost o 17 %, v nejvíce zasaženém italském regionu Lombardie o 15 %.

Dle výzkumné agentury Nielsen by se mohla konzumace médií z důvodu většího počtu lidí uzavřených ve svých domovech zvýšit o 60 %.[6] „Kvůli současné situaci ve světě je televize pro veřejnost jedním z nejdůležitějších zdrojů informací, ale také zábavy. Lidé chtějí mít neustálý přehled o dění kolem pandemické situace, zároveň hledají oddech od denního přívalu zpráv. V televizi nacházejí rozptýlení, a to i ti, kteří na to nejsou v každodenním životě takové míře zvyklí,“ uzavírá Müller.

Celou infografiku zobrazíte ZDE


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 12. – 13. týden 2020 / 2019, výpočet: 02. 04. 2020, Rating, Reach / den, ATS / den, CS 4+, 4–24

[2] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 12. – 13. týden 2020 / 2019, výpočet: 30. 03. 2020, Rating, ATS / den, CS 4–14, 15–24

[3] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 12. – 13. týden 2020 / 2019, 9. – 10. týden 2020, výpočet: 02. 04. 2020, Rating, CS 4+, 15–24

[4] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 12. – 13. týden 2020, 9. – 10. týden 2020, výpočet: 02. 04. 2020, Rating, CS 4–14

[5] Nielsen, IN THE ‘NEW NORMAL’ OF COVID-19, LOCAL TV NEWS PROVES TO BE THE MEDIUM OF CHOICE FOR NEWS AND INFORMATION, https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/in-the-new-normal-of-covid-19-local-tv-news-proves-to-be-the-medium-of-choice-for-news-and-information/

[6] Nielsen Predicts Media Use Could Increase 60% During COVID-19 Virus Shutdowns, https://www.movieguide.org/news-articles/nielsen-predicts-media-use-could-increase-60-during-covid-19-virus-shutdowns.html

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Tři čtvrtiny trhu placené TV ovládají 4 velcí hráči

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. Výjimkou nebyl ani loňský rok, což potvrzují i aktuální výsledky našeho výzkumu atmedia index, který realizujeme každé tři měsíce. Výzkum…

#cislotydne: Únor 2024

Letošní únor byl shovívavý a daroval nám jeden den navíc. To nás rozhodně potěšilo, protože jinak bychom do něj všechny novinky asi nevměstnali. Tou hlavní je, že rodinu našich tematických stanic brzy rozšíří Warner TV – nová filmová a seriálová…

Budeme prodávat reklamní prostor na Warner TV

Očekávanou filmovou a seriálovou televizní stanici Warner TV z portfolia Warner Bros. Discovery budeme na českém trhu od 2. dubna, kdy zahájí vysílání, obchodně zastupovat. Od stejného data bude stanice Warner TV zapojena rovněž do oficiálního měření televizní sledovanosti, což nám…
Nahoru