Váš partner ve světě tematických televizí

Čeští televizní diváci trávili v prvním pololetí letošního roku před televizními obrazovkami v průměru 3 hodiny a 55 minut denně.[1] Nejčastěji v televizi sledovali seriály a filmy, jež tvořily téměř polovinu veškerého času tráveného před televizními obrazovkami. Celosvětová pandemie covid-19 se podepsala na nárůstu zájmu o zpravodajství a v letošním roce si více času ukrajují také sportovní pořady.

Dlouhodobě nejsledovanějšími programovými žánry jsou mezi českými televizními diváky seriály a filmy. Jak ukazují data z oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti, z celkového času, který Češi tráví sledováním televize, věnují právě seriálům a filmům 44 %.[2] Nic na tom nezměnila ani celosvětová pandemie covid-19. Na filmy a seriály připadal téměř stejný podíl také v prvním pololetí roku 2019 i 2020. „Seriály z kriminálního, lékařského nebo venkovského prostředí byly a jsou u českých televizních diváků velmi oblíbené, a na tom se v blízké době nic nezmění. Seriálům kraluje především lokální tvorba, zatímco u filmů záleží spíš titul od titulu,“ popisuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti.

Covid-19 zvýšil zájem o zpravodajství

Během celosvětové pandemie covid-19 vzrostl zájem o zpravodajství. Zatímco v předkrizovém roce 2019 se zpravodajské pořady podílely na celkovém času sledování televize z 11 %, v prvním pololetí předchozího i letošního roku je to již 14 %.[3] Není překvapením, že nejsledovanější jsou hlavní zpravodajské relace, které televizní stanice vysílají ve večerních hodinách. „I přes možnost sledovat zpravodajství z domova i ze světa doslova online zůstává televize hlavním zdrojem informací pro celou řadu lidí. Vysoká sledovanost hlavních zpravodajských relací ukazuje, že v dnešní hektické době divákům vyhovuje získat základní přehled v několika desítkách minut,“ říká Pavel Müller.

Třetím nejsledovanějším žánrem po dramatických (filmy a seriály) a zpravodajských pořadech jsou zábavné programy typu reality show nebo talk show, kterým televizní diváci věnují 13 % z celkového času před televizními obrazovkami. Oblibě se těší také dokumentární pořady, na které připadá 5 % času tráveného sledováním televize, a k nimž patří například cestopisy a dokumenty věnované historii a vědám.

Návrat sportu i jeho fanoušků

Z hlediska sledovanosti jednotlivých programových žánrů měla celosvětová pandemie covid-19 největší vliv na sportovní pořady. Zatímco v prvním pololetí roku 2019 se sportovní pořady podílely na celkovém čase sledování televize z 5 %, v loňském roce tento podíl ve stejném období klesl na 3 %.[4]Celosvětová pandemie covid-19 zapříčinila zrušení nebo posunutí celé řady sportovních událostí v čele s Letními olympijskými hrami v Tokiu. Sportovní televizní stanice nemohly vysílat atraktivní sportovní eventy, což se samozřejmě podepsalo i na celkovém čase, který televizní diváci těmto pořadům věnovali. Jednoduše často nebylo co sledovat,“ vysvětluje Pavel Müller. V letošním roce je situace jiná, v prvním pololetí věnovali televizní diváci sportovním pořadům 6 % času stráveného sledováním televize, tedy více než v předkrizovém roce 2019.[5]


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2021, ATS / den, CS 4+

[2] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2021, ATS, programový typ, CS 4+

[3] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2019 / 2020 / 2021, ATS, programový typ, CS 4+

[4] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2019 / 2020, ATS, programový typ, CS 4+

[5] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2021, ATS, programový typ, CS 4+


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

#cislotydne: Září 2022

Zatímco počasí skočilo ze srpnových 25 na zářijových 12, my hlásíme stále 30. A vypadá to, že se u nás jen tak neochladí! 30 tematických TV stanic vás totiž baví i v nové sezoně a držíme si po prázdninách 5%…

Placenou televizi využívají více mladší diváci, chtějí sledovat pořady zpětně

Počet televizních diváků ve věku 15–69 let, kteří sledují televizi prostřednictvím některého z operátorů placené televize, vzrostl v letošním roce na 56 %.[1] Z našeho výzkumu atmedia index vyplývá, že placená televize má mezi českými televizními diváky rok od roku stále větší zastoupení,…

O letních prázdninách pravidelně posilují dětské a filmové televizní stanice

Červenec a srpen jsou z hlediska televizní sledovanosti a chování televizních diváků specifickým obdobím, během nějž pravidelně zvyšují svůj podíl na sledovanosti tematické televizní stanice. Týká se to především těch filmových, seriálových a dětských. „Období letních prázdnin je specifická sezóna.…
Nahoru