Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Čeští televizní diváci trávili v prvním pololetí letošního roku před televizními obrazovkami v průměru 3 hodiny a 55 minut denně.[1] Nejčastěji v televizi sledovali seriály a filmy, jež tvořily téměř polovinu veškerého času tráveného před televizními obrazovkami. Celosvětová pandemie covid-19 se podepsala na nárůstu zájmu o zpravodajství a v letošním roce si více času ukrajují také sportovní pořady.

Dlouhodobě nejsledovanějšími programovými žánry jsou mezi českými televizními diváky seriály a filmy. Jak ukazují data z oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti, z celkového času, který Češi tráví sledováním televize, věnují právě seriálům a filmům 44 %.[2] Nic na tom nezměnila ani celosvětová pandemie covid-19. Na filmy a seriály připadal téměř stejný podíl také v prvním pololetí roku 2019 i 2020. „Seriály z kriminálního, lékařského nebo venkovského prostředí byly a jsou u českých televizních diváků velmi oblíbené, a na tom se v blízké době nic nezmění. Seriálům kraluje především lokální tvorba, zatímco u filmů záleží spíš titul od titulu,“ popisuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti.

Covid-19 zvýšil zájem o zpravodajství

Během celosvětové pandemie covid-19 vzrostl zájem o zpravodajství. Zatímco v předkrizovém roce 2019 se zpravodajské pořady podílely na celkovém času sledování televize z 11 %, v prvním pololetí předchozího i letošního roku je to již 14 %.[3] Není překvapením, že nejsledovanější jsou hlavní zpravodajské relace, které televizní stanice vysílají ve večerních hodinách. „I přes možnost sledovat zpravodajství z domova i ze světa doslova online zůstává televize hlavním zdrojem informací pro celou řadu lidí. Vysoká sledovanost hlavních zpravodajských relací ukazuje, že v dnešní hektické době divákům vyhovuje získat základní přehled v několika desítkách minut,“ říká Pavel Müller.

Třetím nejsledovanějším žánrem po dramatických (filmy a seriály) a zpravodajských pořadech jsou zábavné programy typu reality show nebo talk show, kterým televizní diváci věnují 13 % z celkového času před televizními obrazovkami. Oblibě se těší také dokumentární pořady, na které připadá 5 % času tráveného sledováním televize, a k nimž patří například cestopisy a dokumenty věnované historii a vědám.

Návrat sportu i jeho fanoušků

Z hlediska sledovanosti jednotlivých programových žánrů měla celosvětová pandemie covid-19 největší vliv na sportovní pořady. Zatímco v prvním pololetí roku 2019 se sportovní pořady podílely na celkovém čase sledování televize z 5 %, v loňském roce tento podíl ve stejném období klesl na 3 %.[4]Celosvětová pandemie covid-19 zapříčinila zrušení nebo posunutí celé řady sportovních událostí v čele s Letními olympijskými hrami v Tokiu. Sportovní televizní stanice nemohly vysílat atraktivní sportovní eventy, což se samozřejmě podepsalo i na celkovém čase, který televizní diváci těmto pořadům věnovali. Jednoduše často nebylo co sledovat,“ vysvětluje Pavel Müller. V letošním roce je situace jiná, v prvním pololetí věnovali televizní diváci sportovním pořadům 6 % času stráveného sledováním televize, tedy více než v předkrizovém roce 2019.[5]


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2021, ATS / den, CS 4+

[2] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2021, ATS, programový typ, CS 4+

[3] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2019 / 2020 / 2021, ATS, programový typ, CS 4+

[4] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2019 / 2020, ATS, programový typ, CS 4+

[5] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 1. pololetí 2021, ATS, programový typ, CS 4+


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Tři čtvrtiny trhu placené TV ovládají 4 velcí hráči

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. Výjimkou nebyl ani loňský rok, což potvrzují i aktuální výsledky našeho výzkumu atmedia index, který realizujeme každé tři měsíce. Výzkum…

#cislotydne: Únor 2024

Letošní únor byl shovívavý a daroval nám jeden den navíc. To nás rozhodně potěšilo, protože jinak bychom do něj všechny novinky asi nevměstnali. Tou hlavní je, že rodinu našich tematických stanic brzy rozšíří Warner TV – nová filmová a seriálová…

Budeme prodávat reklamní prostor na Warner TV

Očekávanou filmovou a seriálovou televizní stanici Warner TV z portfolia Warner Bros. Discovery budeme na českém trhu od 2. dubna, kdy zahájí vysílání, obchodně zastupovat. Od stejného data bude stanice Warner TV zapojena rovněž do oficiálního měření televizní sledovanosti, což nám…
Nahoru