Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Mezi českými diváky stále stoupá zájem o streamovací platformy. Podle průzkumu atmedia index, který pravidelně realizujeme, se ve srovnání s třetím čtvrtletím loňského roku letos zvýšil počet Čechů využívajících VoD služby o 5 %. V budoucnu by situaci mohlo ještě výrazně ovlivnit, pokud by poskytovatelé začali nabízet levnější variantu předplatného s reklamou. Z průzkumu totiž dále vyplývá, že téměř 60 % uživatelů VoD služeb by je sledovalo i s reklamou. Většina z nich by ovšem požadovala slevu za předplatné, například až o 75 % a více.

Zatímco na řadě zahraničních trhů už světové streamovací služby jako Netflix, HBO Max nebo Disney+ nabízejí vedle plného předplatného také varianty levnějšího předplatného s reklamou, na českém trhu převážná většina hráčů reklamní tarify svým zákazníkům nenabízí,“ upozorňuje Pavel Müller. Dodává, že zatímco v USA a ve státech západní Evropy jsou trhy placených VoD služeb saturované, český trh svých limitů ještě nedosáhl.

V České republice konkrétně využívá minimálně několikrát měsíčně aspoň jednu placenou VoD službu 43 % Čechů ve věku 15–69 let. Vyplývá to z výsledků výzkumu atmedia index za 2. a 3. čtvrtletí letošního roku. V porovnání s 3. čtvrtletím loňského roku je to o pět procentních bodů více. „Zatímco v České republice se postupně blížíme k 50% hranici, na zahraničních trzích jsou čísla mnohem vyšší. Například ve Velké Británii využívalo placené VoD služby v 3. čtvrtletí letošního roku 67 % domácností,“ popisuje Pavel Müller a doplňuje: „Můžeme předpokládat, že ve chvíli, kdy přestane český trh streamovacích služeb růst rychlostí posledních letech, začnou jednotliví hráči nabízet levnější předplatné s reklamou i na zdejším trhu.“ [1]

Když reklama, tak za nižší předplatné

V kontextu případného zavedení reklamních tarifů je pro jednotlivé hráče důležité znát ochotu diváků využívat streamovací služby, které obsahují reklamu,“ podotýká Pavel Müller a vysvětluje, že se této otázce pravidelně věnuje výzkum atmedia index. Z jeho výsledků za 2. a 3. čtvrtletí letošního roku vyplývá, že většina uživatelů placených VoD služeb je reklamě otevřená. Konkrétně 58 % ze všech uživatelů placených VoD služeb, kteří za ně platí přímo poskytovali, by streamovací služby nepřestali využívat ani v případě, že by nově obsahovaly reklamu. Převážná většina z nich to ovšem podmiňuje zlevněním předplatného. Přes 2/5 z těchto uživatelů by požadovali minimálně 75% slevu za předplatné, další 2/5 by placené VoD služby s reklamou sledovali v případě, že bude předplatné minimálně o 50 % levnější v porovnání s aktuální cenou. Pouze 10 % uživatelů by se spokojilo se zlevněním v minimální výši 25 %.

Reklamu odmítají častěji lidé, kteří zatím streamovací služby nesledují

Zatímco reklamu v placených VoD službách zcela neodmítá 58 % jejich stávajících uživatelů, v případě lidí, kteří zatím streamovací služby nevyužívají, je postoj k reklamě přísnější. „Téměř ½ potenciálních uživatelů placených videoték tvrdí, že by nebyli za služby obsahující reklamu ochotni platit,“ odkrývá výsledky výzkumu atmedia index Pavel Müller a zdůrazňuje, že postoj k této otázce se poměrně výrazně liší v závislosti na věku dotazovaných lidí. „S přibývajícím věkem roste neochota platit za streamovací služby obsahující reklamu. U lidí ve věku 55–69 let je to 55 % z nich, zatímco u lidí ve věku 15–34 let to je 41 % z nich.“

O výzkumu

Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4 175 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za druhé a třetí čtvrtletí roku 2023 (3.–31. 7. 2023, 2.–16. 10. 2023).

Společnost Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených videí na vyžádání (VoD).


[1] BARB, Barb releases Q3 2023 SVOD subscriptions data from its Establishment Survey, 26. 10. 2023, https://www.barb.co.uk/news/barb-releases-q3-2023-svod-subscriptions-data-from-its-establishment-survey/


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Televize v létě: 3 hodiny denně před obrazovkami, filmy a seriály, letos také sport

I v letních měsících, kdy televizní sledovanost tradičně klesá, tráví čeští diváci ve věku 15+ u televize přes 3 hodiny denně. Nejvíce sledují filmy a seriály, jejichž podíl na celkové sledovanosti roste, naopak zpravodajské a zábavné pořady zaznamenávají pokles. Zatímco…

#cislotydne: Červen 2024

Letní prázdniny odstartovaly a s nimi také okurková sezona na většině TV stanic. Abyste se nespálili při volbě nudného televizního programu, doporučujeme namazat se faktorem 25. Tolik tematických stanic z našeho portfolia vás totiž dokáže před letní nudou ochránit. To…

Strategická expanze globálních hráčů: Proč vstupují na trh volně šířených stanic?

Volně šířené TV stanice, které byly dosud na českém trhu doménou zejména lokálních televizních skupin, se v poslední době dostaly do hledáčku také nadnárodních skupin, jako jsou AMC Networks nebo Warner Bros. Discovery. Společnost AMC Networks vstoupila na trh volně šířených…
Nahoru