Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Oproti mnohým očekáváním tráví dnes čeští diváci před televizorem o sedm minut déle než v roce 2012, kdy proběhla první vlna digitalizace. Zároveň mají na výběr z mnohem více TV stanic, což se silně projevuje roztříštěnou sledovaností. V roce 2012 tvořilo 80% podíl na sledovanosti 8 stanic, zatímco loni už bylo třeba pro dosažení stejného podílu 13 stanic.

Od první vlny digitalizace uběhlo v Česku již šest let a za tuto dobu se zdejší televizní trh zásadně proměnil. Diváci tráví u obrazovek o 7 minut déle než v roce 2012, to znamená, že čas sledování televize se prodloužil z 3 hodin a 31 minut na 3 hodiny a 38 minut. S přechodem z analogového vysílání na digitální také vznikla celá řada nových televizních stanic, které zapříčinily fragmentaci trhu. Řečí čísel tak počet měřených stanic vzrostl o 82 % – v roce 2012 jich na tuzemském trhu fungovalo 28, zatímco v roce 2017 jich už bylo 51.

Podle společnosti Atmedia povede druhá vlna digitalizace k ještě větší fragmentaci televizního trhu a nárůstu nulových spotů, za které zadavatelé reklamy neplatí.

Michaela Vasilová

Podle Michaely Vasilové, jednatelky mediálního zastupitelství tematických stanic Atmedia, přinese druhá vlna digitalizace vedle očekávaného přechodu na vysílací formát DVB-T2 i další fragmentaci televizního trhu. Tato situace má velký dopad na obchodní stránku každé televize, neboť výrazně roste počet tzv. nulových spotů. Tak se označují spoty, které podle oficiálního měření sledovanosti vygenerovaly nulovou sledovanost, tj. že je neviděl žádný divák. Jak Michaela Vasilová uvedla na letošní konferenci Digimedia, v Česku se od roku 2012 zvýšil počet nulových spotů desetinásobně.

Před šesti lety připadal 1 nulový spot na 1201 spotů, v roce 2017 se už 1 nulový spot vyskytoval na každých 120 spotů. I kvůli tomu klesá televizním stanicím efektivnost příjmu z reklamy. Očekáváme tedy, že počet nulových spotů se bude nadále zvyšovat,“ doplňuje Vasilová. Do popředí zájmu televizních stanic se tak dostává monetizace ztraceného času s ohledem na tyto nulové spoty. Jen pro srovnání, v Česku dosahuje nulové hodnoty 25 % všech spotů odvysílaných na všech televizních stanicích, v Maďarsku činí tento podíl 30 %, v sousedním Polsku dokonce 72 %.

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Filmy a seriály vládnou českým obrazovkám – v TV i na streamu

Filmy a seriály dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější žánry českých diváků, a to bez ohledu na to, zda sledují klasické televizní stanice, nebo dávají přednost placeným streamovacím službám. Naopak, Češi napříč všemi věkovými kategoriemi stále častěji kombinují různé platformy a v…

W. Kowalczyk: Jak měření sledovanosti mimo domov funguje v Polsku

Uvádíme novou sérii rozhovorů s odborníky na televizní a mediální trh pod značkou expert talks – nyní pozvání na interview s Michaelou Surákovou, Managing Director v naší společnosti Atmedia, přijal Wojciech Kowalczyk, odborník na polský televizní trh, zástupce ředitele oddělení reklamy a…

Rozšiřujeme portfolio tematických TV stanic o AXN Black a AXN White

Od 1. dubna zařazujeme do našeho portfolia seriálové televizní stanice AXN Black a AXN White, které doplní další tematické kanály v obchodních balíčcích atmax, atadults a atchoice. Od stejného data budou stanice AXN Black a AXN White zapojeny rovněž do oficiálního…
Nahoru