Váš partner ve světě tematických televizí

Oproti mnohým očekáváním tráví dnes čeští diváci před televizorem o sedm minut déle než v roce 2012, kdy proběhla první vlna digitalizace. Zároveň mají na výběr z mnohem více TV stanic, což se silně projevuje roztříštěnou sledovaností. V roce 2012 tvořilo 80% podíl na sledovanosti 8 stanic, zatímco loni už bylo třeba pro dosažení stejného podílu 13 stanic.

Od první vlny digitalizace uběhlo v Česku již šest let a za tuto dobu se zdejší televizní trh zásadně proměnil. Diváci tráví u obrazovek o 7 minut déle než v roce 2012, to znamená, že čas sledování televize se prodloužil z 3 hodin a 31 minut na 3 hodiny a 38 minut. S přechodem z analogového vysílání na digitální také vznikla celá řada nových televizních stanic, které zapříčinily fragmentaci trhu. Řečí čísel tak počet měřených stanic vzrostl o 82 % – v roce 2012 jich na tuzemském trhu fungovalo 28, zatímco v roce 2017 jich už bylo 51.

Podle společnosti Atmedia povede druhá vlna digitalizace k ještě větší fragmentaci televizního trhu a nárůstu nulových spotů, za které zadavatelé reklamy neplatí.

Michaela Vasilová

Podle Michaely Vasilové, jednatelky mediálního zastupitelství tematických stanic Atmedia, přinese druhá vlna digitalizace vedle očekávaného přechodu na vysílací formát DVB-T2 i další fragmentaci televizního trhu. Tato situace má velký dopad na obchodní stránku každé televize, neboť výrazně roste počet tzv. nulových spotů. Tak se označují spoty, které podle oficiálního měření sledovanosti vygenerovaly nulovou sledovanost, tj. že je neviděl žádný divák. Jak Michaela Vasilová uvedla na letošní konferenci Digimedia, v Česku se od roku 2012 zvýšil počet nulových spotů desetinásobně.

Před šesti lety připadal 1 nulový spot na 1201 spotů, v roce 2017 se už 1 nulový spot vyskytoval na každých 120 spotů. I kvůli tomu klesá televizním stanicím efektivnost příjmu z reklamy. Očekáváme tedy, že počet nulových spotů se bude nadále zvyšovat,“ doplňuje Vasilová. Do popředí zájmu televizních stanic se tak dostává monetizace ztraceného času s ohledem na tyto nulové spoty. Jen pro srovnání, v Česku dosahuje nulové hodnoty 25 % všech spotů odvysílaných na všech televizních stanicích, v Maďarsku činí tento podíl 30 %, v sousedním Polsku dokonce 72 %.

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Přichází další fáze streamovací války. Co na to český trh?

Netflix, HBO Max, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+, Discovery+, Paramount+ a další. Služeb nabízejících videa na vyžádání je stále víc, přičemž jednotliví hráči na trhu se snaží zvýšit počet předplatitelů a udržet si ty stávající. Streamovací válka, o které se…

#cislotydne: Květen 2021

Nejvhodnějším úborem pro květnovou degustaci na zahrádkách byly bunda a čepice. Teď už se ale blýská na lepší časy a spolu s restauracemi se otevřelo také teplejší počasí. Ještě než vyrazíte ven, přečtěte si náš souhrn čísel týdne za květen.…

Živý sport se opět vrací na televizní obrazovky

Minulý rok byl pro sportovní svět náročný. Kvůli pandemii koronaviru byla pozastavena řada domácích i světových soutěží, posunula se Olympiáda v Tokiu a některé eventy byly dokonce zrušeny úplně. Letos už je situace jiná. Většina sportovních událostí se vrací a…
Nahoru