Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Letní prázdninové měsíce jsou z hlediska televizní sledovanosti specifickým obdobím. Pravidelně lze pozorovat hned dva zásadní jevy. Nejenže v červenci a srpnu tráví čeští diváci sledováním televize nejméně času z celého roku, ale mění se rovněž jejich návyky, přičemž lze v tomto období pozorovat vyšší zájem o tematické televizní stanice.

 „Pokles televizní sledovanosti je v průběhu letních měsíců pravidlem. Za posledních 5 let byl čas trávený sledováním televize v červenci a srpnu oproti celoročnímu průměru nižší o téměř jednu pětinu,“ tvrdí s odkazem na oficiální data elektronického měření televizní sledovanosti Pavel Müller, Head of Research & Marketing v naší společnosti.[1] K dalším měsícům s nižší televizní sledovaností pak pravidelně patří také červen. Naopak nejvíce času tráví diváci sledováním televize v prosinci, zejména v průběhu vánočních svátků.

Pravidlo nižší televizní sledovanosti v létě potvrzují také letošní data. Diváci ve věku 15–69 let trávili v červenci a srpnu sledováním televize v průměru 2 hodiny a 35 minut denně, zatímco od ledna do června to byly v průměru 3 hodiny a 10 minut za den, tedy o 35 minut více. Televizní sledovanost byla v průběhu července a srpna nižší ve všech věkových kategoriích diváků, u některých ovšem méně. „Například diváci ve věku 15–24 let trávili sledováním televize v průměru o 13 % méně času než v prvním pololetí, zatímco u diváků ve věku 35–44 let byla televizní sledovanost nižší o 25 %,“ dodává Pavel Müller.[2]

V létě se daří tematickým televizním stanicím, především těm filmovým

Vedle nižší televizní sledovanosti v průběhu letních prázdnin je dalším pravidlem pro toto období vyšší zájem o tematické televizní stanice. „Diváci tematických televizních stanic jsou často jejich věrnými diváky, kteří své oblíbené pořady sledují i během letních prázdnin. A zatímco velké televizní stanice nasazují prázdninové programové schéma s reprízami, tematické televizní stanice v tomto období často vysílají nadále premiéry svých pořadů,“ poukazuje Pavel Müller.

Vyšší zájem o tematické televizní stanice v průběhu letních měsíců potvrzují také naše výsledky. Tematické televizní stanice z jejího portfolia dosáhly za období červenec a srpen na 5,9% podíl na sledovanosti v cílové skupině diváků ve věku 15–69 let. „Červenec se společně s červnem a dubnem letošního roku zařadil k prvním měsícům, kdy jsme dosáhli na 6% podíl sledovanosti,“ upozorňuje na milník v historii společnosti Michaela Suráková, Managing Director v naší společnosti.[3] Aspoň jednu z 24 měřených televizních stanic si v červenci a srpnu zapnulo 64 % diváků ve věku 15–69 let, přičemž jejich sledováním trávili v průměru 1 hodinu a 10 minut denně.[4]

K historicky nejvyšším číslům našeho mediálního zastupitelství pomohly v předchozích dvou měsících především placené filmové a seriálové televizní stanice, jejichž sledovanost roste v průběhu letních prázdnin pravidelně. V letošním červenci a srpnu stoupnul celkový podíl na sledovanosti televizních stanic AMC, AXN, CANAL+ Action, CS Film, FilmBox, FilmBox Stars, Film+ a JOJ Cinema v porovnání s první polovinou roku o 5 % v cílové skupině diváků ve věku 15–69 let.[5]

Diváci na nich v tomto období vyhledávali jak české, tak zahraniční filmy. K nejsledovanějším pořadům se zařadily například filmy Černí baroni na JOJ Cinema, Teroristka na FilmBox nebo Pyšná Princezna na CS Film. Ze zahraničních filmů patřily k nejsledovanějším například Fantomas na AMC, Elitní zabiják na FilmBox nebo Pád Londýna na JOJ Cinema.

Vedle filmových a seriálových televizních stanic roste v průběhu letních prázdnin pravidelně zájem také o dětské televizní stanice. Například celkový podíl na sledovanosti placených kanálů Disney Channel a Minimax, které patří do portfolia společnosti Atmedia, vzrostl v porovnání s první polovinou letošního roku o 26 % v cílové skupině diváků ve věku 4–14 let.[6]


[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2018–2022, ATS/den, CS 15–69

[2] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, leden–srpen 2023, ATS/den, CS 15–69, 15–24, 35–44

[3] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, leden–srpen 2023, Share, CS 15–69, Atmedia + AMC Networks + Seznam.cz TV

[4] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, červenec–srpen 2023, Reach/den, ATS-R/den, CS 15–69, Atmedia + AMC Networks + Seznam.cz TV

[5] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, leden–srpen 2023, Share, CS 15–69, AMC, AXN, CANAL+ Action, CS Film, FilmBox, FilmBox Stars, Film+, JOJ Cinema

[6] ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, leden–srpen 2023, Share, CS 4–14, Disney Channel, Minimax


Sledujte nás také na Linkedinu a Twitteru a neuteče vám žádná novinka ze světa televize!

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Tři pětiny z celkové sledovanosti patří lokálnímu obsahu

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Stoupající zájem o lokální tvorbu je patrný napříč všemi věkovými skupinami diváků. Mezi nejoblíbenější žánry přitom patří filmy, seriály a zábavní pořady. „Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě…

#cislotydne: Březen 2024

Březnový souhrn bychom klidně mohli pojmout jako cestopis. Začali jsme španělským Madridem, kde jsme se pod zasněženými horami a již pěkně silnými slunečními paprsky zúčastnili konference EGTA. Řešila se zejména budoucnost měření televizního obsahu a jak data z nových zdrojů…

Tři čtvrtiny trhu placené TV ovládají 4 velcí hráči

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. Výjimkou nebyl ani loňský rok, což potvrzují i aktuální výsledky našeho výzkumu atmedia index, který realizujeme každé tři měsíce. Výzkum…
Nahoru