Atmedia
Už 15 let jsme vašimi partnery ve světě tematických televizí

Za příjem televizního vysílání si platí polovina českých domácností. Zatímco počet Čechů s placenou televizí roste v průběhu let spíše mírně, výrazněji se mění způsob, jakým placenou TV přijímají. Z porovnání dat za roky 2015 a 2019 vyplývá, že satelitní televize je na ústupu a roste naopak využití příjmu vysílání přes technologii IPTV. Za uvedené roky vzrostlo využití této technologie ze 3 na 10 procent. U diváků roste také zájem o tematické stanice, nárůst sledovanosti hlásí především stanice filmové a dokumentární. Právě tyto stanice najdou diváci u placených operátorů.

Dřívější dominance satelitní televize je v České republice postupně na ústupu, roste naopak příjem televizního vysílání přes IPTV. I tak zůstává satelitní příjem prozatím hlavním způsobem, jak se k Čechům placený TV obsah dostává (21 procent). Druhým nejčastějším způsobem je kabelové vysílání (16 procent) následované technologií IPTV (10 procent).[1] „Zájem o příjem televize prostřednictvím IPTV v průběhu let narůstá. Důvodem je nejenom široká programová nabídka, ale také interaktivita technologie. Výhodou je například televizní archiv, který divákům umožňuje zhlédnout oblíbený pořad až 7 dnů po odvysílání. Současně si všímáme, že lidé projevují větší zájem o tematické stanice, ty jsou dostupné často právě jen přes placenou televizi, do které spadá i IPTV,” uvádí Pavel Müller, Head of Research & Marketing Department naší společnosti.

Poměrem domácností, které si za vysílání platí a které přijímají pozemní vysílání je Česká republika specifická a výrazně se odlišuje od zahraničí. Placená televize je totiž v řadě evropských zemích dominatním přístupem k TV obsahu.  Na Slovensku má například kabelovou, satelitní nebo IPTV dohromady 91 % domácností, v Rakousku 95 % a v Německu je takových domácností dokonce 97 %. České republice se z okolních států blíží jen Polsko, pozemní vysílání zde přijímá 37 % domácností.[2]

Infografiku najdete také ZDE

Obliba tematických stanic u Čechů narůstá

Vedle IPTV narůstá také obliba tematických stanic dostupných právě i u placených operátorů. Zájem o ně roste každým rokem, jak může potvrdit i naše společnost, která na českém televizním trhu obchodně zastupuje 30 tematických televizních stanic. Většinu z nich nabízí pouze operátoři placené televize. „Rok 2019 potvrdil zvyšující se zájem o tematické televizní stanice. Zvýšili jsme meziročně svůj podíl na sledovanosti o 37 %, což bylo dáno jak rozšířením portfolia zastupovaných televizních stanic, tak nárůstem sledovanosti tematických TV kanálů,” říká Pavel Müller a dodává: „Tematické stanice z našeho portfolia jsou velmi oblíbené, některou z nich si měsíčně pustí celkem 6 milionů diváků. Podíl na sledovanosti těchto stanic je 4,23 %,“ říká Pavel Müller.[3]

Češi si oblíbili stanice věnující se konkrétnímu žánru a tématu, ať už se jedná o filmy a seriály, dokumenty, sport, life-style a zábavné pořady nebo pořady pro děti. Nejrychleji rostoucím segmentem jsou v případě tematických kanálů placené filmové TV stanice. „Filmové televizní stanice s kvalitní programovou nabídkou osloví měsíčně přibližně 2 miliony diváků. Jejich rostoucí obliby si nelze nevšimnout. Některé filmové stanice z našeho portfolia zvýšily meziročně svůj podíl na sledovanosti až dvojnásobně. Velmi dobře se daří především kanálům, které nabízejí vedle jiných také populární filmy československé tvorby. Ty jsou u Čechů velmi oblíbené.“[4] komentuje Pavel Müller. Mezi vyhledávané placené filmové televizní stanice se řadí například AMC, CS Film, FilmBox, Film+ nebo JOJ Cinema.

Dalším segmentem, u kterého je patrný kontinuální růst zájmu a popularity, je segment dokumentárních televizních stanic. „Televizní stanice jako National Geographic, Spektrum, CS History nebo CS Mystery zvýšily meziročně svůj podíl na sledovanosti i o jednu třetinu. Čeští diváci na těchto tematických stanicích často vyhledávají dokumenty věnující se tématu nacistického Německa, oblíbené jsou také válečné dokumenty,“ dodává dále Pavel Müller.[5]


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Kontinuální výzkum, 1. – 3. kvartál 2019; hlavní typ příjmu TV vysílání

[2] Eurodata TV Worldwide: One TV Year in the World, 2019; data za rok 2018

[3] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019, výpočet: 22. 1. 2020, Share, CS 15–69, Reach 000 (měsíční, průměr za rok), CS 4+

[4] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019, výpočet: 22. 1. 2020, Reach 000 (měsíční, průměr za rok), CS 4+, Share, CS 15–69

[5] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019, výpočet: 22. 1. 2020, Share, CS 15–69

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

Tři čtvrtiny trhu placené TV ovládají 4 velcí hráči

Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. Výjimkou nebyl ani loňský rok, což potvrzují i aktuální výsledky našeho výzkumu atmedia index, který realizujeme každé tři měsíce. Výzkum…

#cislotydne: Únor 2024

Letošní únor byl shovívavý a daroval nám jeden den navíc. To nás rozhodně potěšilo, protože jinak bychom do něj všechny novinky asi nevměstnali. Tou hlavní je, že rodinu našich tematických stanic brzy rozšíří Warner TV – nová filmová a seriálová…

Budeme prodávat reklamní prostor na Warner TV

Očekávanou filmovou a seriálovou televizní stanici Warner TV z portfolia Warner Bros. Discovery budeme na českém trhu od 2. dubna, kdy zahájí vysílání, obchodně zastupovat. Od stejného data bude stanice Warner TV zapojena rovněž do oficiálního měření televizní sledovanosti, což nám…
Nahoru