Váš partner ve světě tematických televizí

Za příjem televizního vysílání si platí polovina českých domácností. Zatímco počet Čechů s placenou televizí roste v průběhu let spíše mírně, výrazněji se mění způsob, jakým placenou TV přijímají. Z porovnání dat za roky 2015 a 2019 vyplývá, že satelitní televize je na ústupu a roste naopak využití příjmu vysílání přes technologii IPTV. Za uvedené roky vzrostlo využití této technologie ze 3 na 10 procent. U diváků roste také zájem o tematické stanice, nárůst sledovanosti hlásí především stanice filmové a dokumentární. Právě tyto stanice najdou diváci u placených operátorů.

Dřívější dominance satelitní televize je v České republice postupně na ústupu, roste naopak příjem televizního vysílání přes IPTV. I tak zůstává satelitní příjem prozatím hlavním způsobem, jak se k Čechům placený TV obsah dostává (21 procent). Druhým nejčastějším způsobem je kabelové vysílání (16 procent) následované technologií IPTV (10 procent).[1] „Zájem o příjem televize prostřednictvím IPTV v průběhu let narůstá. Důvodem je nejenom široká programová nabídka, ale také interaktivita technologie. Výhodou je například televizní archiv, který divákům umožňuje zhlédnout oblíbený pořad až 7 dnů po odvysílání. Současně si všímáme, že lidé projevují větší zájem o tematické stanice, ty jsou dostupné často právě jen přes placenou televizi, do které spadá i IPTV,” uvádí Pavel Müller, Head of Research & Marketing Department naší společnosti.

Poměrem domácností, které si za vysílání platí a které přijímají pozemní vysílání je Česká republika specifická a výrazně se odlišuje od zahraničí. Placená televize je totiž v řadě evropských zemích dominatním přístupem k TV obsahu.  Na Slovensku má například kabelovou, satelitní nebo IPTV dohromady 91 % domácností, v Rakousku 95 % a v Německu je takových domácností dokonce 97 %. České republice se z okolních států blíží jen Polsko, pozemní vysílání zde přijímá 37 % domácností.[2]

Infografiku najdete také ZDE

Obliba tematických stanic u Čechů narůstá

Vedle IPTV narůstá také obliba tematických stanic dostupných právě i u placených operátorů. Zájem o ně roste každým rokem, jak může potvrdit i naše společnost, která na českém televizním trhu obchodně zastupuje 30 tematických televizních stanic. Většinu z nich nabízí pouze operátoři placené televize. „Rok 2019 potvrdil zvyšující se zájem o tematické televizní stanice. Zvýšili jsme meziročně svůj podíl na sledovanosti o 37 %, což bylo dáno jak rozšířením portfolia zastupovaných televizních stanic, tak nárůstem sledovanosti tematických TV kanálů,” říká Pavel Müller a dodává: „Tematické stanice z našeho portfolia jsou velmi oblíbené, některou z nich si měsíčně pustí celkem 6 milionů diváků. Podíl na sledovanosti těchto stanic je 4,23 %,“ říká Pavel Müller.[3]

Češi si oblíbili stanice věnující se konkrétnímu žánru a tématu, ať už se jedná o filmy a seriály, dokumenty, sport, life-style a zábavné pořady nebo pořady pro děti. Nejrychleji rostoucím segmentem jsou v případě tematických kanálů placené filmové TV stanice. „Filmové televizní stanice s kvalitní programovou nabídkou osloví měsíčně přibližně 2 miliony diváků. Jejich rostoucí obliby si nelze nevšimnout. Některé filmové stanice z našeho portfolia zvýšily meziročně svůj podíl na sledovanosti až dvojnásobně. Velmi dobře se daří především kanálům, které nabízejí vedle jiných také populární filmy československé tvorby. Ty jsou u Čechů velmi oblíbené.“[4] komentuje Pavel Müller. Mezi vyhledávané placené filmové televizní stanice se řadí například AMC, CS Film, FilmBox, Film+ nebo JOJ Cinema.

Dalším segmentem, u kterého je patrný kontinuální růst zájmu a popularity, je segment dokumentárních televizních stanic. „Televizní stanice jako National Geographic, Spektrum, CS History nebo CS Mystery zvýšily meziročně svůj podíl na sledovanosti i o jednu třetinu. Čeští diváci na těchto tematických stanicích často vyhledávají dokumenty věnující se tématu nacistického Německa, oblíbené jsou také válečné dokumenty,“ dodává dále Pavel Müller.[5]


[1] ATO – Nielsen Admosphere, Kontinuální výzkum, 1. – 3. kvartál 2019; hlavní typ příjmu TV vysílání

[2] Eurodata TV Worldwide: One TV Year in the World, 2019; data za rok 2018

[3] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019, výpočet: 22. 1. 2020, Share, CS 15–69, Reach 000 (měsíční, průměr za rok), CS 4+

[4] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019, výpočet: 22. 1. 2020, Reach 000 (měsíční, průměr za rok), CS 4+, Share, CS 15–69

[5] ATO – Nielsen Admosphere, Živě + TS0–3, 2019, výpočet: 22. 1. 2020, Share, CS 15–69

Líbil se vám článek? Pošlete ho do světa!
Podobné články

#cislotydne: Srpen 2021

Logisticky náročný prázdninový režim pro všechny rodiče skončil a děti se rozutekly do škol. Nejen dětem, ale také televizním stanicím zase začíná hlavní sezóna a u nás bude rozhodně na co koukat! Filmy, seriály, dokumenty, hudba nebo life-style jsou náš…

Kowalczyk z polské TVP: Televizní reklama zůstává nejefektivnějším nástrojem k oslovení velkého množství potenciálních zákazníků.

Přinášíme vám druhou část rozhovoru s Wojciechem Kowalczykem, zástupcem ředitele pro prodej reklamy v marketingovém oddělení polské veřejnoprávní televize TVP. Rozhovor, který je součástí série videí pod značkou Atmedia Insight: Expert Talks, s ním vedla Michaela Vasilová, Managing Director v naší společnosti. Wojciech…

Téměř polovinu času před televizními obrazovkami věnují Češi seriálům a filmům

Čeští televizní diváci trávili v prvním pololetí letošního roku před televizními obrazovkami v průměru 3 hodiny a 55 minut denně.[1] Nejčastěji v televizi sledovali seriály a filmy, jež tvořily téměř polovinu veškerého času tráveného před televizními obrazovkami. Celosvětová pandemie covid-19…
Nahoru